ما ما سایت

ساخت وبلاگ

صدور گواهی سلامت بکارت : قدم به قدم

طی مطالبی راجع به انواع پرده ی بکارت ، اشتباهات و باورهای غلط  رایج راجع به پرده بکارت توضیح داده ام.

گرفتن گواهی سلامت بکارت از مسایلی است که ذهن بسیاری از دختران و پسران را درگیر خود کرده است . اولین چیزی که لازم میدونم بنویسم  این هست که گرفتن یا نگرفتن این نامه بستگی به فرهنگها و افکار مختلف دارد. پس اینقدر توی سوالات از من نپرسید که :

  • آیا گرفتن نامه بکارت لازم است؟
  • آیا گرفتن گواهی سلامت توهین به دختر نیست؟
  • آیا گرفتن نامه ی سلامت پرده ی بکارت به این معناست که این فرد هیچ رابطه ای با هیچ کسی از هیچ نوعی ندارد؟

من هیچ نظری راجع به سوالات بالا ندارم. چون اینکه اهمیت این برگه چقدر کم یا زیاد است، بستگی به فرهنگهای شما دارد. اما راجع به معاینه ی پرده بکارت باید بدانید به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که خودتان را معاینه کنید. چون اولا این معاینه اصلا صحیح نیست و خطاهای زیادی دارد. در ثانی ممکن است طی معاینه به نوعی به خود آسیب بزنید.

نکاتی راجع به گرفتن نامه ی سلامت بکارت دوشیزگان

به چه کسی و با چه کسانی و با چه مدارکی مراجعه کنم؟

شخصی که قانونا 18 سال به بالا است می تواند به تنهایی جهت چکاپ هر جای بدن خود (از جمله پرده ی بکارت ) به ماما یا پزشک زنان مراجعه کند. متاسفانه گاهی دیده می شود برخی همکاران و پزشکان از پذیرفتن دختران مجرد به تنهایی جهت ویزیت خودداری می کنند. خب مگر دختر مجرد مشاوره و راهنمایی و چکاپ نیاز ندارد؟

اگر برای چک سلامت پرده ی بکارت مراجعه می کنید دو حالت دارد :

 پاسخ کتبی – .پاسخ شفاهی

اگر قرار باشد من ِ نوعی داخل مطب به شخصی گواهی بکارت صدور کنم لازم است که هویت ش را با عکس و مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی چک کنم.

رضایت فرد جهت چک کردن پرده  بکارت مهم است :

برای انجام معاینه پرده ی بکارت از یک فرد بالغ (خصوصا اگر به تنهایی مراجعه کرده باشد) یک رضایت نامه کتبی می گیرم که این درخواست خودش بوده جهت اینکه پرده ی بکارت ش را چک کنم.

شرایط گواهی سلامت بکارت :

پس از چک کردن مدارک با شخص موجود، برگه گواهی بکارت در 2 نسخه نوشته شده که یکی تحویل معاینه شونده داده می شود. دیگری نزد من می ماند. یک قطعه عکس به هر کدام از نامه ها ضمیمه شده و مهر را طوری می زنم که نصف آن روی عکس قرار بگیرد. اثر انگشت فردی که معاینه کرده ام را روی برگه می گیرم.

در نامه ی سلامت پرده بکارت چه چیزی می نویسند ؟

داخل گواهی سلامت بکارت تقریبا با این جمله بندی توضیح می دهم : " گواهی می شود در تاریخ ------ و ساعت ---- پس از اخذ رضایت کتبی از شخص --- ساله به نام ---- و کد ملی ----، صاحب عکس فوق و اثر انگشت ذیل، و پس از احرازهویت و تطبیق با مدارک شناسایی در حضور---- معاینه پرده ی بکارت به عمل آمده و ----------- . "

گواهی سلامت بکارت به چه کار می آید؟

خب توضیح دادم که من جهت اصل انجام این کار و چرایی این کار نظری ندارم. اما پرده ی بکارت یک سند و مدرک برای یک دختر می باشد و فقط باید نزد خودش باشد. بنابراین گواهی فقط و فقط تحویل به خود شخص (که سن قانونی دارد) می شود. نه همراهش،نه مادرش ، نه نامزدش. اینکه در این نامه چه چیزی نوشته شده را هم شفاها به کسی جز صاحب نامه توضیح نمی دهم. اصل رازداری باید برقرار باشد و حتی منشی و دستیار معاینه کننده نباید راجع به سلامت یا عدم سلامت بکارت شخص اطلاعات داشته باشند.

آیا در موارد تجاوز نیز معاینه بکارت انجام می شود؟

در این موارد مستقیما به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا علاوه بر چک سلامت پرده ی بکارت شما، موضوع را پیگیری کنند. از پیگیری این موضوعات نترسید. پدر و مادران عزیز اگر خدای نکرده این موارد برای عزیز شما پیش آمد از پیگیری کردن نهراسید و فرزندتان را سرزنش نکنید .

آیا برای نامه ی پرده ی بکارت مقعد هم چک می شود ؟

اصولا آدمیزاد با هر جای بدنش می تواند فرد دومی را به ارگاسم برساند! گواهی پرده ی بکارت فقط رابطه ی واژینال را مشخص می کند. اما هرگز نمی توان با این معاینه تشخیص بدهیم آیا فردی در گذشته هیچ گونه تماس بدنی ، دهانی و ..داشته است یا نه !

گواهی بکارت فقط برای دخول های واژینال صادر می شود.

مقعد فقط توسط پزشکی قانونی و در موارد خاص(که خواسته شده باشد) چک می شود.

دهان و پستان و دست و پا و ...سایر اعضا و جوارح را نمی توان از نظر تماس با فرد مخالف چک کرد! (و اصلا نمیدانم چرا این کار باید انجام شود و اصلا بهش فکر شود!)

اگر کوچکترین شکی در معاینه ام داشته باشم ، هیچ نامه ی کتبی ای صادر نمی کنم. این به معنی " عدم بکارت " نیست .

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نکنید . این سایت بخش پرسش و پاسخ دارد .

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 400 تاريخ : سه شنبه 22 تير 1395 ساعت: 20:41

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد  در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هموروئید چیست

هموروئیدها بالشتک های عروقی طبیعی هستند که در ناحیه کانال مقعدی در انتهای روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهای داخلی و خارجی می گویند. همه افراد این بالشتکهای هموروئیدی را دارند و عمل آنها ترشح موادی میباشد که خروج مدفوع از مقعد را تسهیل میکند.هموروئیدها ارگان های طبیعی این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست و یا اسهال می توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک های عروقی متورم  و بزرگ شده دچار پارگی  شده و خونریزی میکند و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج بوجود میآید.

همورویید (بواسیر)

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند

  • درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
  • درجه دوم:  بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
  • درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
  • درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود

 هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.  

 

علت واقعی هموروئید مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند:

  1. یبوست مزمن
  2. اسهال مزمن
  3. زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  4. افزایش سن
  5. ارث
  6. چاقی وحاملگی
  7. کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل

 

علایم و نشانه های هموروئید

  • خونریزی: اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است. خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و به صورت خون روشن و تازه
  • بیرون زدگی: دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
  • درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده میشود.

سوالات شایع در مورد هموروئید

چه موقع جراحی هموروئید لازم میشود؟ 

 هر بالشتک هموروئیدی با هر درجه ای که برای فرد مشکل ایجاد نماید مثلا خونریزی بدهد متورم و دردناک بشود  مشکلات بهداشتی برای فرد ایجاد کند و یا فرد از وجود برآمدگی در ناحیه ناراضی باشد میتوان آن را برداشت.

فرق عمل لیزری هموروئید با روشهای معمولی چیست؟

گفته میشود بعلت آسیب کمی که لیزر به بافت می رساند درد و ناراحتی پس از عمل کمتر بوده و بهبودی پس از عمل سریعتر و عوارض پس از جراحی نیز کمتر است.ولی مطالعه وسیعی در این باره صورت نگرفته است.

آیا احتمال عود هموروئید بعد از عمل وجود دارد؟

نه خیر. چنانچه بالشتک (پاگه) هموروئیدی که بزرگ وعلامت دار شده  بطور کامل برداشته شود ورگ خونرسان آن بسته شود احتمال عود وجود ندارد. ولی اگر عواملی که سبب شده فرد دچار بیماری هموروئید شود همچنان پابرجا هستند به احتمال بسیار زیاد بقیه هموروئید های سالم فردهم بیمار خواهند شد و به عمل مجدد نیاز پیدا خواهد شد.

چرا گاهی جراحی هموروئید در چند مرحله انجام میشود؟

اگر فردی همزمان چندین عدد هموروئید بیمار داشته باشد احتمال دارد که برداشتن همه آنها بطور همزمان سبب ایجاد عارضه تنگی در ناحیه شود بنابر این جراحی در چند مرحله انجام میشود.

اگر عمل نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بندرت بیماری در آن مرحله ای که است متوقف میشود و اکثرا به رشد ادامه داده و دچار عارضه میشود بخصوص اگر علل ایجاد کننده آن در فرد متوقف نشود.

روشهای درمانی هموروئید

  1. درمان دارویی هموروئید: که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات،و گاهی استفاده از ملین ها  میباشد.
  2. درمان های سرپایی هموروئید شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر، منجمد کردن، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر(التراسوند) , یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم , عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید , عفونت ) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روشها  در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.
  3. جراحی هموروئید که بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته میشود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده میشود . در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته میشوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

بیماری فیشر یا شقاق

 بیماری فیشر یا شقاق بسیار شایع می باشد. در این بیماری زخمی  در ناحیه پوست مقعد ایجاد میشود که بیمار درد و یا سوزش شدیدی حین دفع احساس میکند که گاهی تا ساعتها ادامه دارد وگاهی همراه خونریزی میباشد.

از علل ایجاد آن یبوست حاد یا مزمن اسهال بیماری التها بی روده و گاهی سرطان میباشد. این بیماری در خانمها شایعتر است. اغلب بیماران هموروئید داخلی و یا خارجی نیز دارند.
اگر بیماری شقاق در مراحل اولیه یا مرحله حاد بخوبی درمان نشود وارد فاز مزمن میشود و عضله اسفنکتر داخلی هم بیمار شده و مثل حلقه سفتی در داخل مقعد حس میشود و فرد احساس میکند مقعدش تنگتر شده است در واقع عضله دچار انقباض شدید شده است که مانع رسیدن خون به ناحیه شقاق میشود و زخم بخوبی ترمیم پیدا نمیکند و یا  بهبودی آن طولانی میشود. در این مرحله هر چند وقت یکبار که اغلب با یبوست همراه است علائم بیماری مجددا پدیدار میشود و گاهی حتی با وجود کنترل یبوست درد و ناراحتی ادامه مییابد.با مزمن تر شدن بیماری در دو انتهای داخلی و خارجی زخم , گوشت اضافه بصورت برجستگی اطراف مقعد ظاهر میشود
زخم مزمن در ناحیه مقعد میتواند ناشی از بیماری سرطان  بیماری التهابی روده  بیماری عفونی مثل سیفلیس با احتمال کمتر باشد .


روشهای درمانی شقاق

در مراحل اولیه  با کنترل یبوست وعلل دیگر, بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پر فیبر و داروهای ملین  و آنتی هموروئید مصرف نماید.نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است .


وقتی بیماری شقاق مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی ازعضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع میشود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند . گاهی لازم است که  زخم  با ظاهر غیر طبیعی ومشکوک به بدخیمی وزخمی را که احتمال میدهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن  طولانی شود را برداریم . اخیرا از  لیزر جهت انجام این عمل استفاده میشود .

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت میگیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود میکند . احتمال ایجاد بی اختیاری موقت به دفع گاز و مدفوع از عوارض نزریق بوتاکس میباشد . امروزه ثابت شده که نتایج  تزریق بوتاکس در درمان فیشر با استعمال موضعی پماد نیتروگلسیرین تفاوت چندانی ندارد.

درمانهای دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی  درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود میکند .

 

عوارض جراحی شقاق 

ممکن است پس از عمل  بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی مجل عمل رفع میشود .با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.

 

دکتر بتول طاهری

وبسایت دکتر بتول طاهری: http://www.dr-btaheri.com

نشانی مطب: تهران، ضلع جنوب شرقی فلکه دوم صادقیه، ابتدای بزرگراه جناح، نبش کوچه عابدزاده، ساختمان پزشکان پارسه، طبقه دوم

تلفن: 44287685-021

همراه: 09364446578

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 362 تاريخ : سه شنبه 22 تير 1395 ساعت: 20:41

 راهنمای انتخاب یک پوشک مناسب برای کودک

یکی از مسایلی که بعد از تولد ذهن مادر و پدر رو به خودش معطوف میکند انتخاب نوع پوشک مناسب برای کودک دلبندشان هست .سوالاتی مثل اینکه : ایرانی باشه ، یا خارجی ؟ یک بار مصرف باشه یا پارچه ای (کهنه نوزاد) ؟  آیا مارک خاصی هست که با اطمینان و برای همیشه انتخاب کنیم ؟ خب جواب سخت نیست ...! با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب پوشک

یک نوزاد در روزهای اولیه تولد حتی ممکن است حتی  تا 10 بار نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.در سالهای گذشته که کهنه های پارچه ای برای کودک استفاده می شد پس از هر بار دفع ادرار یا مدفوع تعویض، شسته و خشک می شد.اکنون با آپارتمانی شدن خانه ها و کمبود وقت مادران بیشتر از پوشک های یک بار مصرف استفاده می شود.اما در این مطلب سعی میکنم نکات کلیدی و مهمی راجع به پوشک کردن نوزاد را یادآور شوم:

انواع پوشک کودک:

پوشک یک بار مصرف نوزاد

  • پوشک یک بار مصرف
  • پوشک پارچه ای (کهنه بچه)

پوشک پارچه ای یا کهنه بچه

هر کدام از این پوشک ها معایب و مزایای خود را دارند. پوشک های یک بار مصرف استفاده ی بسیار راحتی دارند و چون یکبار مصرف هستند با هر بار آلودگی دور انداخته و از این نظر بهداشتی هستند. اما ممکن است برای خانواده بار مالی ایجاد کند. از طرفی کهنه های پارچه ای مواد شیمیایی ندارند. اما مادر بعد هر بار استفاده باید کهنه ها را بشوید و مجدد استفاده کند.

انتخاب پوشک مناسب : یک پوشک خوب چه ویژگی ای داره؟

anim2-auizz3ffy9vla57584xqقیمت مناسب:

پوشک جزو وسایلی هست که به مدت 2-3 سال استفاده مداوم داره. پس مسلما از نظر مالی باید به صرفه باشه. خصوصا در هفته های اول نوزادی که تعداد دفع مدفوع نوزاد بالاست نیاز به تعویض پوشک بیشتر خواهد بود. اگر به طور متوسط روزی 4 عدد پوشک استفاده کنید در سال می شود بیش از 1200 عدد پوشک !!

anim2-auizz3ffy9vla57584xqکیفیت مناسب:

خیلی مهم که پوشک از مواد اولیه با کیفیت تهیه شده باشه که ضمن جذب مناسب ادرار، عارضه پوستی ایجاد نکند. مواد داخل پوشک حالت تکه تکه و گوله گوله نشود. پرز ندهد. هم چنین میزان لوسیون و عطر به کار رفته در پوشک نباید زیاد باشد. چون ممکن است ایجاد حساسیت در نوزاد کند. بسیاری از این عطرها مواد شیمیایی خطرناکی هستند که با توجه به استفاده دراز مدت ممکن است آثار ناخوشایندی خصوصا در آینده کودک ایجاد کنند.

anim2-auizz3ffy9vla57584xqطراحی مناسب:

طراحی پوشک باید طوری باشد که با بدن نی نی ها سازگاری داشته باشد. خیلی بلند یا کوتاه نباشد. پوشک کوتاه ممکن است ادرار و مدفوع نوزاد را پس بزند.

از طرفی یک پوشک خوب نباید روی ران و باسن کودک جا بیندازد و کش آن نباید سفت و محکم باشد.

پوشکی که خیلی پهن باشد ممکن از با تکامل استخوانی پاهای کودک تداخل کرده و حتی در مواردی باعث اختلال در راه رفتن یا تغییر شکل پاها شود.

عوارض استفاده از پوشک نامناسب

anim2-auizz3ffy9vla57584xqسازگاری با محیط زیست:

طبق یک حقیقت غم انگیز باید بدانید سالیانه 3 و نیم میلیون تن پوشک یکبار مصرف کثیف در دنیا تولید می شود. از طرفی برای شست و شوی کهنه های پارچه ای چند بار مصرف ممکن است آب زیادی مصرف شود. بنابراین پوشکی را انتخاب کنید که زودتر به چرخه طبیعت برگردد. به جای پلاستیک  بیشتر از کنات استفاده شده باشد.

نکاتی برای تعویض پوشک نوزاد

نکات مهم برای پوشک کردن نوزاد :         

  • اگر هنوز بند ناف نیفتاده، حواس تان باشد بندناف را داخل پوشک نگذارید. باید بیرون از پوشک باشد تا دچار عفونت نشود.
  • اگر نوزادتان پسر است هنگام پوشک کردن بیضه هایش را بالا بیاورید تا بیضه ها لای پایش نمانند. سر آلت را هم به سمت پایین بگیرید تا حین ادرار کردن به بالا نشت نکند.
  • نحوه تمیز کردن نوزاد از سمت جلو به عقب باشد (خصوصا در دختران) که عفونتها از عقب به جلو کشیده نشوند.    
  • هنگام تعویض پوشک همه چیز را از قبل آماده کنید تا مجبور نشوید وسط کار نوزاد را تنها بگذارید که وسیله ای را که یادتان رفته بیاورید.

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 468 تاريخ : سه شنبه 22 تير 1395 ساعت: 20:41

صدور گواهی سلامت بکارت : قدم به قدم

طی مطالبی راجع به انواع پرده ی بکارت ، اشتباهات و باورهای غلط  رایج راجع به پرده بکارت توضیح داده ام.

گرفتن گواهی سلامت بکارت از مسایلی است که ذهن بسیاری از دختران و پسران را درگیر خود کرده است . اولین چیزی که لازم میدونم بنویسم  این هست که گرفتن یا نگرفتن این نامه بستگی به فرهنگها و افکار مختلف دارد. پس اینقدر توی سوالات از من نپرسید که :

  • آیا گرفتن نامه بکارت لازم است؟
  • آیا گرفتن گواهی سلامت توهین به دختر نیست؟
  • آیا گرفتن نامه ی سلامت پرده ی بکارت به این معناست که این فرد هیچ رابطه ای با هیچ کسی از هیچ نوعی ندارد؟

من هیچ نظری راجع به سوالات بالا ندارم. چون اینکه اهمیت این برگه چقدر کم یا زیاد است، بستگی به فرهنگهای شما دارد. اما راجع به معاینه ی پرده بکارت باید بدانید به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که خودتان را معاینه کنید. چون اولا این معاینه اصلا صحیح نیست و خطاهای زیادی دارد. در ثانی ممکن است طی معاینه به نوعی به خود آسیب بزنید.

نکاتی راجع به گرفتن نامه ی سلامت بکارت دوشیزگان

به چه کسی و با چه کسانی و با چه مدارکی مراجعه کنم؟

شخصی که قانونا 18 سال به بالا است می تواند به تنهایی جهت چکاپ هر جای بدن خود (از جمله پرده ی بکارت ) به ماما یا پزشک زنان مراجعه کند. متاسفانه گاهی دیده می شود برخی همکاران و پزشکان از پذیرفتن دختران مجرد به تنهایی جهت ویزیت خودداری می کنند. خب مگر دختر مجرد مشاوره و راهنمایی و چکاپ نیاز ندارد؟

اگر برای چک سلامت پرده ی بکارت مراجعه می کنید دو حالت دارد :

 پاسخ کتبی – .پاسخ شفاهی

اگر قرار باشد من ِ نوعی داخل مطب به شخصی گواهی بکارت صدور کنم لازم است که هویت ش را با عکس و مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی چک کنم.

رضایت فرد جهت چک کردن پرده  بکارت مهم است :

برای انجام معاینه پرده ی بکارت از یک فرد بالغ (خصوصا اگر به تنهایی مراجعه کرده باشد) یک رضایت نامه کتبی می گیرم که این درخواست خودش بوده جهت اینکه پرده ی بکارت ش را چک کنم.

شرایط گواهی سلامت بکارت :

پس از چک کردن مدارک با شخص موجود، برگه گواهی بکارت در 2 نسخه نوشته شده که یکی تحویل معاینه شونده داده می شود. دیگری نزد من می ماند. یک قطعه عکس به هر کدام از نامه ها ضمیمه شده و مهر را طوری می زنم که نصف آن روی عکس قرار بگیرد. اثر انگشت فردی که معاینه کرده ام را روی برگه می گیرم.

در نامه ی سلامت پرده بکارت چه چیزی می نویسند ؟

داخل گواهی سلامت بکارت تقریبا با این جمله بندی توضیح می دهم : " گواهی می شود در تاریخ ------ و ساعت ---- پس از اخذ رضایت کتبی از شخص --- ساله به نام ---- و کد ملی ----، صاحب عکس فوق و اثر انگشت ذیل، و پس از احرازهویت و تطبیق با مدارک شناسایی در حضور---- معاینه پرده ی بکارت به عمل آمده و ----------- . "

گواهی سلامت بکارت به چه کار می آید؟

خب توضیح دادم که من جهت اصل انجام این کار و چرایی این کار نظری ندارم. اما پرده ی بکارت یک سند و مدرک برای یک دختر می باشد و فقط باید نزد خودش باشد. بنابراین گواهی فقط و فقط تحویل به خود شخص (که سن قانونی دارد) می شود. نه همراهش،نه مادرش ، نه نامزدش. اینکه در این نامه چه چیزی نوشته شده را هم شفاها به کسی جز صاحب نامه توضیح نمی دهم. اصل رازداری باید برقرار باشد و حتی منشی و دستیار معاینه کننده نباید راجع به سلامت یا عدم سلامت بکارت شخص اطلاعات داشته باشند.

آیا در موارد تجاوز نیز معاینه بکارت انجام می شود؟

در این موارد مستقیما به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا علاوه بر چک سلامت پرده ی بکارت شما، موضوع را پیگیری کنند. از پیگیری این موضوعات نترسید. پدر و مادران عزیز اگر خدای نکرده این موارد برای عزیز شما پیش آمد از پیگیری کردن نهراسید و فرزندتان را سرزنش نکنید .

آیا برای نامه ی پرده ی بکارت مقعد هم چک می شود ؟

اصولا آدمیزاد با هر جای بدنش می تواند فرد دومی را به ارگاسم برساند! گواهی پرده ی بکارت فقط رابطه ی واژینال را مشخص می کند. اما هرگز نمی توان با این معاینه تشخیص بدهیم آیا فردی در گذشته هیچ گونه تماس بدنی ، دهانی و ..داشته است یا نه !

گواهی بکارت فقط برای دخول های واژینال صادر می شود.

مقعد فقط توسط پزشکی قانونی و در موارد خاص(که خواسته شده باشد) چک می شود.

دهان و پستان و دست و پا و ...سایر اعضا و جوارح را نمی توان از نظر تماس با فرد مخالف چک کرد! (و اصلا نمیدانم چرا این کار باید انجام شود و اصلا بهش فکر شود!)

اگر کوچکترین شکی در معاینه ام داشته باشم ، هیچ نامه ی کتبی ای صادر نمی کنم. این به معنی " عدم بکارت " نیست .

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نکنید . این سایت بخش پرسش و پاسخ دارد .

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 359 تاريخ : دوشنبه 21 تير 1395 ساعت: 5:13

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد  در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هموروئید چیست

هموروئیدها بالشتک های عروقی طبیعی هستند که در ناحیه کانال مقعدی در انتهای روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهای داخلی و خارجی می گویند. همه افراد این بالشتکهای هموروئیدی را دارند و عمل آنها ترشح موادی میباشد که خروج مدفوع از مقعد را تسهیل میکند.هموروئیدها ارگان های طبیعی این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست و یا اسهال می توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک های عروقی متورم  و بزرگ شده دچار پارگی  شده و خونریزی میکند و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج بوجود میآید.

همورویید (بواسیر)

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند

  • درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
  • درجه دوم:  بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
  • درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
  • درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود

 هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.  

 

علت واقعی هموروئید مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند:

  1. یبوست مزمن
  2. اسهال مزمن
  3. زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  4. افزایش سن
  5. ارث
  6. چاقی وحاملگی
  7. کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل

 

علایم و نشانه های هموروئید

  • خونریزی: اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است. خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و به صورت خون روشن و تازه
  • بیرون زدگی: دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
  • درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده میشود.

سوالات شایع در مورد هموروئید

چه موقع جراحی هموروئید لازم میشود؟ 

 هر بالشتک هموروئیدی با هر درجه ای که برای فرد مشکل ایجاد نماید مثلا خونریزی بدهد متورم و دردناک بشود  مشکلات بهداشتی برای فرد ایجاد کند و یا فرد از وجود برآمدگی در ناحیه ناراضی باشد میتوان آن را برداشت.

فرق عمل لیزری هموروئید با روشهای معمولی چیست؟

گفته میشود بعلت آسیب کمی که لیزر به بافت می رساند درد و ناراحتی پس از عمل کمتر بوده و بهبودی پس از عمل سریعتر و عوارض پس از جراحی نیز کمتر است.ولی مطالعه وسیعی در این باره صورت نگرفته است.

آیا احتمال عود هموروئید بعد از عمل وجود دارد؟

نه خیر. چنانچه بالشتک (پاگه) هموروئیدی که بزرگ وعلامت دار شده  بطور کامل برداشته شود ورگ خونرسان آن بسته شود احتمال عود وجود ندارد. ولی اگر عواملی که سبب شده فرد دچار بیماری هموروئید شود همچنان پابرجا هستند به احتمال بسیار زیاد بقیه هموروئید های سالم فردهم بیمار خواهند شد و به عمل مجدد نیاز پیدا خواهد شد.

چرا گاهی جراحی هموروئید در چند مرحله انجام میشود؟

اگر فردی همزمان چندین عدد هموروئید بیمار داشته باشد احتمال دارد که برداشتن همه آنها بطور همزمان سبب ایجاد عارضه تنگی در ناحیه شود بنابر این جراحی در چند مرحله انجام میشود.

اگر عمل نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بندرت بیماری در آن مرحله ای که است متوقف میشود و اکثرا به رشد ادامه داده و دچار عارضه میشود بخصوص اگر علل ایجاد کننده آن در فرد متوقف نشود.

روشهای درمانی هموروئید

  1. درمان دارویی هموروئید: که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات،و گاهی استفاده از ملین ها  میباشد.
  2. درمان های سرپایی هموروئید شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر، منجمد کردن، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر(التراسوند) , یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم , عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید , عفونت ) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روشها  در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.
  3. جراحی هموروئید که بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته میشود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده میشود . در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته میشوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

بیماری فیشر یا شقاق

 بیماری فیشر یا شقاق بسیار شایع می باشد. در این بیماری زخمی  در ناحیه پوست مقعد ایجاد میشود که بیمار درد و یا سوزش شدیدی حین دفع احساس میکند که گاهی تا ساعتها ادامه دارد وگاهی همراه خونریزی میباشد.

از علل ایجاد آن یبوست حاد یا مزمن اسهال بیماری التها بی روده و گاهی سرطان میباشد. این بیماری در خانمها شایعتر است. اغلب بیماران هموروئید داخلی و یا خارجی نیز دارند.
اگر بیماری شقاق در مراحل اولیه یا مرحله حاد بخوبی درمان نشود وارد فاز مزمن میشود و عضله اسفنکتر داخلی هم بیمار شده و مثل حلقه سفتی در داخل مقعد حس میشود و فرد احساس میکند مقعدش تنگتر شده است در واقع عضله دچار انقباض شدید شده است که مانع رسیدن خون به ناحیه شقاق میشود و زخم بخوبی ترمیم پیدا نمیکند و یا  بهبودی آن طولانی میشود. در این مرحله هر چند وقت یکبار که اغلب با یبوست همراه است علائم بیماری مجددا پدیدار میشود و گاهی حتی با وجود کنترل یبوست درد و ناراحتی ادامه مییابد.با مزمن تر شدن بیماری در دو انتهای داخلی و خارجی زخم , گوشت اضافه بصورت برجستگی اطراف مقعد ظاهر میشود
زخم مزمن در ناحیه مقعد میتواند ناشی از بیماری سرطان  بیماری التهابی روده  بیماری عفونی مثل سیفلیس با احتمال کمتر باشد .


روشهای درمانی شقاق

در مراحل اولیه  با کنترل یبوست وعلل دیگر, بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پر فیبر و داروهای ملین  و آنتی هموروئید مصرف نماید.نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است .


وقتی بیماری شقاق مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی ازعضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع میشود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند . گاهی لازم است که  زخم  با ظاهر غیر طبیعی ومشکوک به بدخیمی وزخمی را که احتمال میدهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن  طولانی شود را برداریم . اخیرا از  لیزر جهت انجام این عمل استفاده میشود .

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت میگیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود میکند . احتمال ایجاد بی اختیاری موقت به دفع گاز و مدفوع از عوارض نزریق بوتاکس میباشد . امروزه ثابت شده که نتایج  تزریق بوتاکس در درمان فیشر با استعمال موضعی پماد نیتروگلسیرین تفاوت چندانی ندارد.

درمانهای دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی  درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود میکند .

 

عوارض جراحی شقاق 

ممکن است پس از عمل  بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی مجل عمل رفع میشود .با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.

 

دکتر بتول طاهری

وبسایت دکتر بتول طاهری: http://www.dr-btaheri.com

نشانی مطب: تهران، ضلع جنوب شرقی فلکه دوم صادقیه، ابتدای بزرگراه جناح، نبش کوچه عابدزاده، ساختمان پزشکان پارسه، طبقه دوم

تلفن: 44287685-021

همراه: 09364446578

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 376 تاريخ : دوشنبه 21 تير 1395 ساعت: 5:13

 راهنمای انتخاب یک پوشک مناسب برای کودک

یکی از مسایلی که بعد از تولد ذهن مادر و پدر رو به خودش معطوف میکند انتخاب نوع پوشک مناسب برای کودک دلبندشان هست .سوالاتی مثل اینکه : ایرانی باشه ، یا خارجی ؟ یک بار مصرف باشه یا پارچه ای (کهنه نوزاد) ؟  آیا مارک خاصی هست که با اطمینان و برای همیشه انتخاب کنیم ؟ خب جواب سخت نیست ...! با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب پوشک

یک نوزاد در روزهای اولیه تولد حتی ممکن است حتی  تا 10 بار نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.در سالهای گذشته که کهنه های پارچه ای برای کودک استفاده می شد پس از هر بار دفع ادرار یا مدفوع تعویض، شسته و خشک می شد.اکنون با آپارتمانی شدن خانه ها و کمبود وقت مادران بیشتر از پوشک های یک بار مصرف استفاده می شود.اما در این مطلب سعی میکنم نکات کلیدی و مهمی راجع به پوشک کردن نوزاد را یادآور شوم:

انواع پوشک کودک:

پوشک یک بار مصرف نوزاد

  • پوشک یک بار مصرف
  • پوشک پارچه ای (کهنه بچه)

پوشک پارچه ای یا کهنه بچه

هر کدام از این پوشک ها معایب و مزایای خود را دارند. پوشک های یک بار مصرف استفاده ی بسیار راحتی دارند و چون یکبار مصرف هستند با هر بار آلودگی دور انداخته و از این نظر بهداشتی هستند. اما ممکن است برای خانواده بار مالی ایجاد کند. از طرفی کهنه های پارچه ای مواد شیمیایی ندارند. اما مادر بعد هر بار استفاده باید کهنه ها را بشوید و مجدد استفاده کند.

انتخاب پوشک مناسب : یک پوشک خوب چه ویژگی ای داره؟

anim2-auizz3ffy9vla57584xqقیمت مناسب:

پوشک جزو وسایلی هست که به مدت 2-3 سال استفاده مداوم داره. پس مسلما از نظر مالی باید به صرفه باشه. خصوصا در هفته های اول نوزادی که تعداد دفع مدفوع نوزاد بالاست نیاز به تعویض پوشک بیشتر خواهد بود. اگر به طور متوسط روزی 4 عدد پوشک استفاده کنید در سال می شود بیش از 1200 عدد پوشک !!

anim2-auizz3ffy9vla57584xqکیفیت مناسب:

خیلی مهم که پوشک از مواد اولیه با کیفیت تهیه شده باشه که ضمن جذب مناسب ادرار، عارضه پوستی ایجاد نکند. مواد داخل پوشک حالت تکه تکه و گوله گوله نشود. پرز ندهد. هم چنین میزان لوسیون و عطر به کار رفته در پوشک نباید زیاد باشد. چون ممکن است ایجاد حساسیت در نوزاد کند. بسیاری از این عطرها مواد شیمیایی خطرناکی هستند که با توجه به استفاده دراز مدت ممکن است آثار ناخوشایندی خصوصا در آینده کودک ایجاد کنند.

anim2-auizz3ffy9vla57584xqطراحی مناسب:

طراحی پوشک باید طوری باشد که با بدن نی نی ها سازگاری داشته باشد. خیلی بلند یا کوتاه نباشد. پوشک کوتاه ممکن است ادرار و مدفوع نوزاد را پس بزند.

از طرفی یک پوشک خوب نباید روی ران و باسن کودک جا بیندازد و کش آن نباید سفت و محکم باشد.

پوشکی که خیلی پهن باشد ممکن از با تکامل استخوانی پاهای کودک تداخل کرده و حتی در مواردی باعث اختلال در راه رفتن یا تغییر شکل پاها شود.

عوارض استفاده از پوشک نامناسب

anim2-auizz3ffy9vla57584xqسازگاری با محیط زیست:

طبق یک حقیقت غم انگیز باید بدانید سالیانه 3 و نیم میلیون تن پوشک یکبار مصرف کثیف در دنیا تولید می شود. از طرفی برای شست و شوی کهنه های پارچه ای چند بار مصرف ممکن است آب زیادی مصرف شود. بنابراین پوشکی را انتخاب کنید که زودتر به چرخه طبیعت برگردد. به جای پلاستیک  بیشتر از کنات استفاده شده باشد.

نکاتی برای تعویض پوشک نوزاد

نکات مهم برای پوشک کردن نوزاد :         

  • اگر هنوز بند ناف نیفتاده، حواس تان باشد بندناف را داخل پوشک نگذارید. باید بیرون از پوشک باشد تا دچار عفونت نشود.
  • اگر نوزادتان پسر است هنگام پوشک کردن بیضه هایش را بالا بیاورید تا بیضه ها لای پایش نمانند. سر آلت را هم به سمت پایین بگیرید تا حین ادرار کردن به بالا نشت نکند.
  • نحوه تمیز کردن نوزاد از سمت جلو به عقب باشد (خصوصا در دختران) که عفونتها از عقب به جلو کشیده نشوند.    
  • هنگام تعویض پوشک همه چیز را از قبل آماده کنید تا مجبور نشوید وسط کار نوزاد را تنها بگذارید که وسیله ای را که یادتان رفته بیاورید.

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 366 تاريخ : دوشنبه 21 تير 1395 ساعت: 5:13

صدور گواهی سلامت بکارت : قدم به قدم

طی مطالبی راجع به انواع پرده ی بکارت ، اشتباهات و باورهای غلط  رایج راجع به پرده بکارت توضیح داده ام.

گرفتن گواهی سلامت بکارت از مسایلی است که ذهن بسیاری از دختران و پسران را درگیر خود کرده است . اولین چیزی که لازم میدونم بنویسم  این هست که گرفتن یا نگرفتن این نامه بستگی به فرهنگها و افکار مختلف دارد. پس اینقدر توی سوالات از من نپرسید که :

  • آیا گرفتن نامه بکارت لازم است؟
  • آیا گرفتن گواهی سلامت توهین به دختر نیست؟
  • آیا گرفتن نامه ی سلامت پرده ی بکارت به این معناست که این فرد هیچ رابطه ای با هیچ کسی از هیچ نوعی ندارد؟

من هیچ نظری راجع به سوالات بالا ندارم. چون اینکه اهمیت این برگه چقدر کم یا زیاد است، بستگی به فرهنگهای شما دارد. اما راجع به معاینه ی پرده بکارت باید بدانید به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که خودتان را معاینه کنید. چون اولا این معاینه اصلا صحیح نیست و خطاهای زیادی دارد. در ثانی ممکن است طی معاینه به نوعی به خود آسیب بزنید.

نکاتی راجع به گرفتن نامه ی سلامت بکارت دوشیزگان

به چه کسی و با چه کسانی و با چه مدارکی مراجعه کنم؟

شخصی که قانونا 18 سال به بالا است می تواند به تنهایی جهت چکاپ هر جای بدن خود (از جمله پرده ی بکارت ) به ماما یا پزشک زنان مراجعه کند. متاسفانه گاهی دیده می شود برخی همکاران و پزشکان از پذیرفتن دختران مجرد به تنهایی جهت ویزیت خودداری می کنند. خب مگر دختر مجرد مشاوره و راهنمایی و چکاپ نیاز ندارد؟

اگر برای چک سلامت پرده ی بکارت مراجعه می کنید دو حالت دارد :

 پاسخ کتبی – .پاسخ شفاهی

اگر قرار باشد من ِ نوعی داخل مطب به شخصی گواهی بکارت صدور کنم لازم است که هویت ش را با عکس و مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی چک کنم.

رضایت فرد جهت چک کردن پرده  بکارت مهم است :

برای انجام معاینه پرده ی بکارت از یک فرد بالغ (خصوصا اگر به تنهایی مراجعه کرده باشد) یک رضایت نامه کتبی می گیرم که این درخواست خودش بوده جهت اینکه پرده ی بکارت ش را چک کنم.

شرایط گواهی سلامت بکارت :

پس از چک کردن مدارک با شخص موجود، برگه گواهی بکارت در 2 نسخه نوشته شده که یکی تحویل معاینه شونده داده می شود. دیگری نزد من می ماند. یک قطعه عکس به هر کدام از نامه ها ضمیمه شده و مهر را طوری می زنم که نصف آن روی عکس قرار بگیرد. اثر انگشت فردی که معاینه کرده ام را روی برگه می گیرم.

در نامه ی سلامت پرده بکارت چه چیزی می نویسند ؟

داخل گواهی سلامت بکارت تقریبا با این جمله بندی توضیح می دهم : " گواهی می شود در تاریخ ------ و ساعت ---- پس از اخذ رضایت کتبی از شخص --- ساله به نام ---- و کد ملی ----، صاحب عکس فوق و اثر انگشت ذیل، و پس از احرازهویت و تطبیق با مدارک شناسایی در حضور---- معاینه پرده ی بکارت به عمل آمده و ----------- . "

گواهی سلامت بکارت به چه کار می آید؟

خب توضیح دادم که من جهت اصل انجام این کار و چرایی این کار نظری ندارم. اما پرده ی بکارت یک سند و مدرک برای یک دختر می باشد و فقط باید نزد خودش باشد. بنابراین گواهی فقط و فقط تحویل به خود شخص (که سن قانونی دارد) می شود. نه همراهش،نه مادرش ، نه نامزدش. اینکه در این نامه چه چیزی نوشته شده را هم شفاها به کسی جز صاحب نامه توضیح نمی دهم. اصل رازداری باید برقرار باشد و حتی منشی و دستیار معاینه کننده نباید راجع به سلامت یا عدم سلامت بکارت شخص اطلاعات داشته باشند.

آیا در موارد تجاوز نیز معاینه بکارت انجام می شود؟

در این موارد مستقیما به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا علاوه بر چک سلامت پرده ی بکارت شما، موضوع را پیگیری کنند. از پیگیری این موضوعات نترسید. پدر و مادران عزیز اگر خدای نکرده این موارد برای عزیز شما پیش آمد از پیگیری کردن نهراسید و فرزندتان را سرزنش نکنید .

آیا برای نامه ی پرده ی بکارت مقعد هم چک می شود ؟

اصولا آدمیزاد با هر جای بدنش می تواند فرد دومی را به ارگاسم برساند! گواهی پرده ی بکارت فقط رابطه ی واژینال را مشخص می کند. اما هرگز نمی توان با این معاینه تشخیص بدهیم آیا فردی در گذشته هیچ گونه تماس بدنی ، دهانی و ..داشته است یا نه !

گواهی بکارت فقط برای دخول های واژینال صادر می شود.

مقعد فقط توسط پزشکی قانونی و در موارد خاص(که خواسته شده باشد) چک می شود.

دهان و پستان و دست و پا و ...سایر اعضا و جوارح را نمی توان از نظر تماس با فرد مخالف چک کرد! (و اصلا نمیدانم چرا این کار باید انجام شود و اصلا بهش فکر شود!)

اگر کوچکترین شکی در معاینه ام داشته باشم ، هیچ نامه ی کتبی ای صادر نمی کنم. این به معنی " عدم بکارت " نیست .

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نکنید . این سایت بخش پرسش و پاسخ دارد .

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 352 تاريخ : يکشنبه 20 تير 1395 ساعت: 23:55

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد  در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هموروئید چیست

هموروئیدها بالشتک های عروقی طبیعی هستند که در ناحیه کانال مقعدی در انتهای روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهای داخلی و خارجی می گویند. همه افراد این بالشتکهای هموروئیدی را دارند و عمل آنها ترشح موادی میباشد که خروج مدفوع از مقعد را تسهیل میکند.هموروئیدها ارگان های طبیعی این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست و یا اسهال می توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک های عروقی متورم  و بزرگ شده دچار پارگی  شده و خونریزی میکند و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج بوجود میآید.

همورویید (بواسیر)

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند

  • درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
  • درجه دوم:  بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
  • درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
  • درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود

 هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.  

 

علت واقعی هموروئید مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند:

  1. یبوست مزمن
  2. اسهال مزمن
  3. زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  4. افزایش سن
  5. ارث
  6. چاقی وحاملگی
  7. کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل

 

علایم و نشانه های هموروئید

  • خونریزی: اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است. خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و به صورت خون روشن و تازه
  • بیرون زدگی: دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
  • درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده میشود.

سوالات شایع در مورد هموروئید

چه موقع جراحی هموروئید لازم میشود؟ 

 هر بالشتک هموروئیدی با هر درجه ای که برای فرد مشکل ایجاد نماید مثلا خونریزی بدهد متورم و دردناک بشود  مشکلات بهداشتی برای فرد ایجاد کند و یا فرد از وجود برآمدگی در ناحیه ناراضی باشد میتوان آن را برداشت.

فرق عمل لیزری هموروئید با روشهای معمولی چیست؟

گفته میشود بعلت آسیب کمی که لیزر به بافت می رساند درد و ناراحتی پس از عمل کمتر بوده و بهبودی پس از عمل سریعتر و عوارض پس از جراحی نیز کمتر است.ولی مطالعه وسیعی در این باره صورت نگرفته است.

آیا احتمال عود هموروئید بعد از عمل وجود دارد؟

نه خیر. چنانچه بالشتک (پاگه) هموروئیدی که بزرگ وعلامت دار شده  بطور کامل برداشته شود ورگ خونرسان آن بسته شود احتمال عود وجود ندارد. ولی اگر عواملی که سبب شده فرد دچار بیماری هموروئید شود همچنان پابرجا هستند به احتمال بسیار زیاد بقیه هموروئید های سالم فردهم بیمار خواهند شد و به عمل مجدد نیاز پیدا خواهد شد.

چرا گاهی جراحی هموروئید در چند مرحله انجام میشود؟

اگر فردی همزمان چندین عدد هموروئید بیمار داشته باشد احتمال دارد که برداشتن همه آنها بطور همزمان سبب ایجاد عارضه تنگی در ناحیه شود بنابر این جراحی در چند مرحله انجام میشود.

اگر عمل نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بندرت بیماری در آن مرحله ای که است متوقف میشود و اکثرا به رشد ادامه داده و دچار عارضه میشود بخصوص اگر علل ایجاد کننده آن در فرد متوقف نشود.

روشهای درمانی هموروئید

  1. درمان دارویی هموروئید: که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات،و گاهی استفاده از ملین ها  میباشد.
  2. درمان های سرپایی هموروئید شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر، منجمد کردن، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر(التراسوند) , یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم , عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید , عفونت ) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روشها  در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.
  3. جراحی هموروئید که بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته میشود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده میشود . در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته میشوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

بیماری فیشر یا شقاق

 بیماری فیشر یا شقاق بسیار شایع می باشد. در این بیماری زخمی  در ناحیه پوست مقعد ایجاد میشود که بیمار درد و یا سوزش شدیدی حین دفع احساس میکند که گاهی تا ساعتها ادامه دارد وگاهی همراه خونریزی میباشد.

از علل ایجاد آن یبوست حاد یا مزمن اسهال بیماری التها بی روده و گاهی سرطان میباشد. این بیماری در خانمها شایعتر است. اغلب بیماران هموروئید داخلی و یا خارجی نیز دارند.
اگر بیماری شقاق در مراحل اولیه یا مرحله حاد بخوبی درمان نشود وارد فاز مزمن میشود و عضله اسفنکتر داخلی هم بیمار شده و مثل حلقه سفتی در داخل مقعد حس میشود و فرد احساس میکند مقعدش تنگتر شده است در واقع عضله دچار انقباض شدید شده است که مانع رسیدن خون به ناحیه شقاق میشود و زخم بخوبی ترمیم پیدا نمیکند و یا  بهبودی آن طولانی میشود. در این مرحله هر چند وقت یکبار که اغلب با یبوست همراه است علائم بیماری مجددا پدیدار میشود و گاهی حتی با وجود کنترل یبوست درد و ناراحتی ادامه مییابد.با مزمن تر شدن بیماری در دو انتهای داخلی و خارجی زخم , گوشت اضافه بصورت برجستگی اطراف مقعد ظاهر میشود
زخم مزمن در ناحیه مقعد میتواند ناشی از بیماری سرطان  بیماری التهابی روده  بیماری عفونی مثل سیفلیس با احتمال کمتر باشد .


روشهای درمانی شقاق

در مراحل اولیه  با کنترل یبوست وعلل دیگر, بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پر فیبر و داروهای ملین  و آنتی هموروئید مصرف نماید.نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است .


وقتی بیماری شقاق مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی ازعضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع میشود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند . گاهی لازم است که  زخم  با ظاهر غیر طبیعی ومشکوک به بدخیمی وزخمی را که احتمال میدهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن  طولانی شود را برداریم . اخیرا از  لیزر جهت انجام این عمل استفاده میشود .

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت میگیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود میکند . احتمال ایجاد بی اختیاری موقت به دفع گاز و مدفوع از عوارض نزریق بوتاکس میباشد . امروزه ثابت شده که نتایج  تزریق بوتاکس در درمان فیشر با استعمال موضعی پماد نیتروگلسیرین تفاوت چندانی ندارد.

درمانهای دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی  درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود میکند .

 

عوارض جراحی شقاق 

ممکن است پس از عمل  بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی مجل عمل رفع میشود .با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.

 

دکتر بتول طاهری

وبسایت دکتر بتول طاهری: http://www.dr-btaheri.com

نشانی مطب: تهران، ضلع جنوب شرقی فلکه دوم صادقیه، ابتدای بزرگراه جناح، نبش کوچه عابدزاده، ساختمان پزشکان پارسه، طبقه دوم

تلفن: 44287685-021

همراه: 09364446578

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 351 تاريخ : يکشنبه 20 تير 1395 ساعت: 23:55

 راهنمای انتخاب یک پوشک مناسب برای کودک

یکی از مسایلی که بعد از تولد ذهن مادر و پدر رو به خودش معطوف میکند انتخاب نوع پوشک مناسب برای کودک دلبندشان هست .سوالاتی مثل اینکه : ایرانی باشه ، یا خارجی ؟ یک بار مصرف باشه یا پارچه ای (کهنه نوزاد) ؟  آیا مارک خاصی هست که با اطمینان و برای همیشه انتخاب کنیم ؟ خب جواب سخت نیست ...! با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب پوشک

یک نوزاد در روزهای اولیه تولد حتی ممکن است حتی  تا 10 بار نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.در سالهای گذشته که کهنه های پارچه ای برای کودک استفاده می شد پس از هر بار دفع ادرار یا مدفوع تعویض، شسته و خشک می شد.اکنون با آپارتمانی شدن خانه ها و کمبود وقت مادران بیشتر از پوشک های یک بار مصرف استفاده می شود.اما در این مطلب سعی میکنم نکات کلیدی و مهمی راجع به پوشک کردن نوزاد را یادآور شوم:

انواع پوشک کودک:

پوشک یک بار مصرف نوزاد

  • پوشک یک بار مصرف
  • پوشک پارچه ای (کهنه بچه)

پوشک پارچه ای یا کهنه بچه

هر کدام از این پوشک ها معایب و مزایای خود را دارند. پوشک های یک بار مصرف استفاده ی بسیار راحتی دارند و چون یکبار مصرف هستند با هر بار آلودگی دور انداخته و از این نظر بهداشتی هستند. اما ممکن است برای خانواده بار مالی ایجاد کند. از طرفی کهنه های پارچه ای مواد شیمیایی ندارند. اما مادر بعد هر بار استفاده باید کهنه ها را بشوید و مجدد استفاده کند.

انتخاب پوشک مناسب : یک پوشک خوب چه ویژگی ای داره؟

anim2-auizz3ffy9vla57584xqقیمت مناسب:

پوشک جزو وسایلی هست که به مدت 2-3 سال استفاده مداوم داره. پس مسلما از نظر مالی باید به صرفه باشه. خصوصا در هفته های اول نوزادی که تعداد دفع مدفوع نوزاد بالاست نیاز به تعویض پوشک بیشتر خواهد بود. اگر به طور متوسط روزی 4 عدد پوشک استفاده کنید در سال می شود بیش از 1200 عدد پوشک !!

anim2-auizz3ffy9vla57584xqکیفیت مناسب:

خیلی مهم که پوشک از مواد اولیه با کیفیت تهیه شده باشه که ضمن جذب مناسب ادرار، عارضه پوستی ایجاد نکند. مواد داخل پوشک حالت تکه تکه و گوله گوله نشود. پرز ندهد. هم چنین میزان لوسیون و عطر به کار رفته در پوشک نباید زیاد باشد. چون ممکن است ایجاد حساسیت در نوزاد کند. بسیاری از این عطرها مواد شیمیایی خطرناکی هستند که با توجه به استفاده دراز مدت ممکن است آثار ناخوشایندی خصوصا در آینده کودک ایجاد کنند.

anim2-auizz3ffy9vla57584xqطراحی مناسب:

طراحی پوشک باید طوری باشد که با بدن نی نی ها سازگاری داشته باشد. خیلی بلند یا کوتاه نباشد. پوشک کوتاه ممکن است ادرار و مدفوع نوزاد را پس بزند.

از طرفی یک پوشک خوب نباید روی ران و باسن کودک جا بیندازد و کش آن نباید سفت و محکم باشد.

پوشکی که خیلی پهن باشد ممکن از با تکامل استخوانی پاهای کودک تداخل کرده و حتی در مواردی باعث اختلال در راه رفتن یا تغییر شکل پاها شود.

عوارض استفاده از پوشک نامناسب

anim2-auizz3ffy9vla57584xqسازگاری با محیط زیست:

طبق یک حقیقت غم انگیز باید بدانید سالیانه 3 و نیم میلیون تن پوشک یکبار مصرف کثیف در دنیا تولید می شود. از طرفی برای شست و شوی کهنه های پارچه ای چند بار مصرف ممکن است آب زیادی مصرف شود. بنابراین پوشکی را انتخاب کنید که زودتر به چرخه طبیعت برگردد. به جای پلاستیک  بیشتر از کنات استفاده شده باشد.

نکاتی برای تعویض پوشک نوزاد

نکات مهم برای پوشک کردن نوزاد :         

  • اگر هنوز بند ناف نیفتاده، حواس تان باشد بندناف را داخل پوشک نگذارید. باید بیرون از پوشک باشد تا دچار عفونت نشود.
  • اگر نوزادتان پسر است هنگام پوشک کردن بیضه هایش را بالا بیاورید تا بیضه ها لای پایش نمانند. سر آلت را هم به سمت پایین بگیرید تا حین ادرار کردن به بالا نشت نکند.
  • نحوه تمیز کردن نوزاد از سمت جلو به عقب باشد (خصوصا در دختران) که عفونتها از عقب به جلو کشیده نشوند.    
  • هنگام تعویض پوشک همه چیز را از قبل آماده کنید تا مجبور نشوید وسط کار نوزاد را تنها بگذارید که وسیله ای را که یادتان رفته بیاورید.

- - , .
.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 392 تاريخ : يکشنبه 20 تير 1395 ساعت: 23:55

 راهنمای انتخاب یک پوشک مناسب برای کودک

یکی از مسایلی که بعد از تولد ذهن مادر و پدر رو به خودش معطوف میکند انتخاب نوع پوشک مناسب برای کودک دلبندشان هست .سوالاتی مثل اینکه : ایرانی باشه ، یا خارجی ؟ یک بار مصرف باشه یا پارچه ای (کهنه نوزاد) ؟  آیا مارک خاصی هست که با اطمینان و برای همیشه انتخاب کنیم ؟ خب جواب سخت نیست ...! با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب پوشک

یک نوزاد در روزهای اولیه تولد حتی ممکن است حتی  تا 10 بار نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.در سالهای گذشته که کهنه های پارچه ای برای کودک استفاده می شد پس از هر بار دفع ادرار یا مدفوع تعویض، شسته و خشک می شد.اکنون با آپارتمانی شدن خانه ها و کمبود وقت مادران بیشتر از پوشک های یک بار مصرف استفاده می شود.اما در این مطلب سعی میکنم نکات کلیدی و مهمی راجع به پوشک کردن نوزاد را یادآور شوم:

انواع پوشک کودک:

پوشک یک بار مصرف نوزاد

  • پوشک یک بار مصرف
  • پوشک پارچه ای (کهنه بچه)

پوشک پارچه ای یا کهنه بچه

هر کدام از این پوشک ها معایب و مزایای خود را دارند. پوشک های یک بار مصرف استفاده ی بسیار راحتی دارند و چون یکبار مصرف هستند با هر بار آلودگی دور انداخته و از این نظر بهداشتی هستند. اما ممکن است برای خانواده بار مالی ایجاد کند. از طرفی کهنه های پارچه ای مواد شیمیایی ندارند. اما مادر بعد هر بار استفاده باید کهنه ها را بشوید و مجدد استفاده کند.

انتخاب پوشک مناسب : یک پوشک خوب چه ویژگی ای داره؟

anim2-auizz3ffy9vla57584xqقیمت مناسب:

پوشک جزو وسایلی هست که به مدت 2-3 سال استفاده مداوم داره. پس مسلما از نظر مالی باید به صرفه باشه. خصوصا در هفته های اول نوزادی که تعداد دفع مدفوع نوزاد بالاست نیاز به تعویض پوشک بیشتر خواهد بود. اگر به طور متوسط روزی 4 عدد پوشک استفاده کنید در سال می شود بیش از 1200 عدد پوشک !!

anim2-auizz3ffy9vla57584xqکیفیت مناسب:

خیلی مهم که پوشک از مواد اولیه با کیفیت تهیه شده باشه که ضمن جذب مناسب ادرار، عارضه پوستی ایجاد نکند. مواد داخل پوشک حالت تکه تکه و گوله گوله نشود. پرز ندهد. هم چنین میزان لوسیون و عطر به کار رفته در پوشک نباید زیاد باشد. چون ممکن است ایجاد حساسیت در نوزاد کند. بسیاری از این عطرها مواد شیمیایی خطرناکی هستند که با توجه به استفاده دراز مدت ممکن است آثار ناخوشایندی خصوصا در آینده کودک ایجاد کنند.

anim2-auizz3ffy9vla57584xqطراحی مناسب:

طراحی پوشک باید طوری باشد که با بدن نی نی ها سازگاری داشته باشد. خیلی بلند یا کوتاه نباشد. پوشک کوتاه ممکن است ادرار و مدفوع نوزاد را پس بزند.

از طرفی یک پوشک خوب نباید روی ران و باسن کودک جا بیندازد و کش آن نباید سفت و محکم باشد.

پوشکی که خیلی پهن باشد ممکن از با تکامل استخوانی پاهای کودک تداخل کرده و حتی در مواردی باعث اختلال در راه رفتن یا تغییر شکل پاها شود.

عوارض استفاده از پوشک نامناسب

anim2-auizz3ffy9vla57584xqسازگاری با محیط زیست:

طبق یک حقیقت غم انگیز باید بدانید سالیانه 3 و نیم میلیون تن پوشک یکبار مصرف کثیف در دنیا تولید می شود. از طرفی برای شست و شوی کهنه های پارچه ای چند بار مصرف ممکن است آب زیادی مصرف شود. بنابراین پوشکی را انتخاب کنید که زودتر به چرخه طبیعت برگردد. به جای پلاستیک  بیشتر از کنات استفاده شده باشد.

نکاتی برای تعویض پوشک نوزاد

نکات مهم برای پوشک کردن نوزاد :         

  • اگر هنوز بند ناف نیفتاده، حواس تان باشد بندناف را داخل پوشک نگذارید. باید بیرون از پوشک باشد تا دچار عفونت نشود.
  • اگر نوزادتان پسر است هنگام پوشک کردن بیضه هایش را بالا بیاورید تا بیضه ها لای پایش نمانند. سر آلت را هم به سمت پایین بگیرید تا حین ادرار کردن به بالا نشت نکند.
  • نحوه تمیز کردن نوزاد از سمت جلو به عقب باشد (خصوصا در دختران) که عفونتها از عقب به جلو کشیده نشوند.    
  • هنگام تعویض پوشک همه چیز را از قبل آماده کنید تا مجبور نشوید وسط کار نوزاد را تنها بگذارید که وسیله ای را که یادتان رفته بیاورید.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 336 تاريخ : يکشنبه 20 تير 1395 ساعت: 13:14

صدور گواهی سلامت بکارت : قدم به قدم

طی مطالبی راجع به انواع پرده ی بکارت ، اشتباهات و باورهای غلط  رایج راجع به پرده بکارت توضیح داده ام.

گرفتن گواهی سلامت بکارت از مسایلی است که ذهن بسیاری از دختران و پسران را درگیر خود کرده است . اولین چیزی که لازم میدونم بنویسم  این هست که گرفتن یا نگرفتن این نامه بستگی به فرهنگها و افکار مختلف دارد. پس اینقدر توی سوالات از من نپرسید که :

  • آیا گرفتن نامه بکارت لازم است؟
  • آیا گرفتن گواهی سلامت توهین به دختر نیست؟
  • آیا گرفتن نامه ی سلامت پرده ی بکارت به این معناست که این فرد هیچ رابطه ای با هیچ کسی از هیچ نوعی ندارد؟

من هیچ نظری راجع به سوالات بالا ندارم. چون اینکه اهمیت این برگه چقدر کم یا زیاد است، بستگی به فرهنگهای شما دارد. اما راجع به معاینه ی پرده بکارت باید بدانید به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که خودتان را معاینه کنید. چون اولا این معاینه اصلا صحیح نیست و خطاهای زیادی دارد. در ثانی ممکن است طی معاینه به نوعی به خود آسیب بزنید.

نکاتی راجع به گرفتن نامه ی سلامت بکارت دوشیزگان

به چه کسی و با چه کسانی و با چه مدارکی مراجعه کنم؟

شخصی که قانونا 18 سال به بالا است می تواند به تنهایی جهت چکاپ هر جای بدن خود (از جمله پرده ی بکارت ) به ماما یا پزشک زنان مراجعه کند. متاسفانه گاهی دیده می شود برخی همکاران و پزشکان از پذیرفتن دختران مجرد به تنهایی جهت ویزیت خودداری می کنند. خب مگر دختر مجرد مشاوره و راهنمایی و چکاپ نیاز ندارد؟

اگر برای چک سلامت پرده ی بکارت مراجعه می کنید دو حالت دارد :

 پاسخ کتبی – .پاسخ شفاهی

اگر قرار باشد من ِ نوعی داخل مطب به شخصی گواهی بکارت صدور کنم لازم است که هویت ش را با عکس و مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی چک کنم.

رضایت فرد جهت چک کردن پرده  بکارت مهم است :

برای انجام معاینه پرده ی بکارت از یک فرد بالغ (خصوصا اگر به تنهایی مراجعه کرده باشد) یک رضایت نامه کتبی می گیرم که این درخواست خودش بوده جهت اینکه پرده ی بکارت ش را چک کنم.

شرایط گواهی سلامت بکارت :

پس از چک کردن مدارک با شخص موجود، برگه گواهی بکارت در 2 نسخه نوشته شده که یکی تحویل معاینه شونده داده می شود. دیگری نزد من می ماند. یک قطعه عکس به هر کدام از نامه ها ضمیمه شده و مهر را طوری می زنم که نصف آن روی عکس قرار بگیرد. اثر انگشت فردی که معاینه کرده ام را روی برگه می گیرم.

در نامه ی سلامت پرده بکارت چه چیزی می نویسند ؟

داخل گواهی سلامت بکارت تقریبا با این جمله بندی توضیح می دهم : " گواهی می شود در تاریخ ------ و ساعت ---- پس از اخذ رضایت کتبی از شخص --- ساله به نام ---- و کد ملی ----، صاحب عکس فوق و اثر انگشت ذیل، و پس از احرازهویت و تطبیق با مدارک شناسایی در حضور---- معاینه پرده ی بکارت به عمل آمده و ----------- . "

گواهی سلامت بکارت به چه کار می آید؟

خب توضیح دادم که من جهت اصل انجام این کار و چرایی این کار نظری ندارم. اما پرده ی بکارت یک سند و مدرک برای یک دختر می باشد و فقط باید نزد خودش باشد. بنابراین گواهی فقط و فقط تحویل به خود شخص (که سن قانونی دارد) می شود. نه همراهش،نه مادرش ، نه نامزدش. اینکه در این نامه چه چیزی نوشته شده را هم شفاها به کسی جز صاحب نامه توضیح نمی دهم. اصل رازداری باید برقرار باشد و حتی منشی و دستیار معاینه کننده نباید راجع به سلامت یا عدم سلامت بکارت شخص اطلاعات داشته باشند.

آیا در موارد تجاوز نیز معاینه بکارت انجام می شود؟

در این موارد مستقیما به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا علاوه بر چک سلامت پرده ی بکارت شما، موضوع را پیگیری کنند. از پیگیری این موضوعات نترسید. پدر و مادران عزیز اگر خدای نکرده این موارد برای عزیز شما پیش آمد از پیگیری کردن نهراسید و فرزندتان را سرزنش نکنید .

آیا برای نامه ی پرده ی بکارت مقعد هم چک می شود ؟

اصولا آدمیزاد با هر جای بدنش می تواند فرد دومی را به ارگاسم برساند! گواهی پرده ی بکارت فقط رابطه ی واژینال را مشخص می کند. اما هرگز نمی توان با این معاینه تشخیص بدهیم آیا فردی در گذشته هیچ گونه تماس بدنی ، دهانی و ..داشته است یا نه !

گواهی بکارت فقط برای دخول های واژینال صادر می شود.

مقعد فقط توسط پزشکی قانونی و در موارد خاص(که خواسته شده باشد) چک می شود.

دهان و پستان و دست و پا و ...سایر اعضا و جوارح را نمی توان از نظر تماس با فرد مخالف چک کرد! (و اصلا نمیدانم چرا این کار باید انجام شود و اصلا بهش فکر شود!)

اگر کوچکترین شکی در معاینه ام داشته باشم ، هیچ نامه ی کتبی ای صادر نمی کنم. این به معنی " عدم بکارت " نیست .

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نکنید . این سایت بخش پرسش و پاسخ دارد .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 445 تاريخ : شنبه 19 تير 1395 ساعت: 20:19

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد  در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هموروئید چیست

هموروئیدها بالشتک های عروقی طبیعی هستند که در ناحیه کانال مقعدی در انتهای روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهای داخلی و خارجی می گویند. همه افراد این بالشتکهای هموروئیدی را دارند و عمل آنها ترشح موادی میباشد که خروج مدفوع از مقعد را تسهیل میکند.هموروئیدها ارگان های طبیعی این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست و یا اسهال می توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک های عروقی متورم  و بزرگ شده دچار پارگی  شده و خونریزی میکند و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج بوجود میآید.

همورویید (بواسیر)

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند

  • درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
  • درجه دوم:  بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
  • درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
  • درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود

 هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.  

 

علت واقعی هموروئید مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند:

  1. یبوست مزمن
  2. اسهال مزمن
  3. زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  4. افزایش سن
  5. ارث
  6. چاقی وحاملگی
  7. کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل

 

علایم و نشانه های هموروئید

  • خونریزی: اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است. خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و به صورت خون روشن و تازه
  • بیرون زدگی: دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
  • درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده میشود.

سوالات شایع در مورد هموروئید

چه موقع جراحی هموروئید لازم میشود؟ 

 هر بالشتک هموروئیدی با هر درجه ای که برای فرد مشکل ایجاد نماید مثلا خونریزی بدهد متورم و دردناک بشود  مشکلات بهداشتی برای فرد ایجاد کند و یا فرد از وجود برآمدگی در ناحیه ناراضی باشد میتوان آن را برداشت.

فرق عمل لیزری هموروئید با روشهای معمولی چیست؟

گفته میشود بعلت آسیب کمی که لیزر به بافت می رساند درد و ناراحتی پس از عمل کمتر بوده و بهبودی پس از عمل سریعتر و عوارض پس از جراحی نیز کمتر است.ولی مطالعه وسیعی در این باره صورت نگرفته است.

آیا احتمال عود هموروئید بعد از عمل وجود دارد؟

نه خیر. چنانچه بالشتک (پاگه) هموروئیدی که بزرگ وعلامت دار شده  بطور کامل برداشته شود ورگ خونرسان آن بسته شود احتمال عود وجود ندارد. ولی اگر عواملی که سبب شده فرد دچار بیماری هموروئید شود همچنان پابرجا هستند به احتمال بسیار زیاد بقیه هموروئید های سالم فردهم بیمار خواهند شد و به عمل مجدد نیاز پیدا خواهد شد.

چرا گاهی جراحی هموروئید در چند مرحله انجام میشود؟

اگر فردی همزمان چندین عدد هموروئید بیمار داشته باشد احتمال دارد که برداشتن همه آنها بطور همزمان سبب ایجاد عارضه تنگی در ناحیه شود بنابر این جراحی در چند مرحله انجام میشود.

اگر عمل نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بندرت بیماری در آن مرحله ای که است متوقف میشود و اکثرا به رشد ادامه داده و دچار عارضه میشود بخصوص اگر علل ایجاد کننده آن در فرد متوقف نشود.

روشهای درمانی هموروئید

  1. درمان دارویی هموروئید: که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات،و گاهی استفاده از ملین ها  میباشد.
  2. درمان های سرپایی هموروئید شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر، منجمد کردن، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر(التراسوند) , یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم , عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید , عفونت ) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روشها  در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.
  3. جراحی هموروئید که بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته میشود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده میشود . در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته میشوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

بیماری فیشر یا شقاق

 بیماری فیشر یا شقاق بسیار شایع می باشد. در این بیماری زخمی  در ناحیه پوست مقعد ایجاد میشود که بیمار درد و یا سوزش شدیدی حین دفع احساس میکند که گاهی تا ساعتها ادامه دارد وگاهی همراه خونریزی میباشد.

از علل ایجاد آن یبوست حاد یا مزمن اسهال بیماری التها بی روده و گاهی سرطان میباشد. این بیماری در خانمها شایعتر است. اغلب بیماران هموروئید داخلی و یا خارجی نیز دارند.
اگر بیماری شقاق در مراحل اولیه یا مرحله حاد بخوبی درمان نشود وارد فاز مزمن میشود و عضله اسفنکتر داخلی هم بیمار شده و مثل حلقه سفتی در داخل مقعد حس میشود و فرد احساس میکند مقعدش تنگتر شده است در واقع عضله دچار انقباض شدید شده است که مانع رسیدن خون به ناحیه شقاق میشود و زخم بخوبی ترمیم پیدا نمیکند و یا  بهبودی آن طولانی میشود. در این مرحله هر چند وقت یکبار که اغلب با یبوست همراه است علائم بیماری مجددا پدیدار میشود و گاهی حتی با وجود کنترل یبوست درد و ناراحتی ادامه مییابد.با مزمن تر شدن بیماری در دو انتهای داخلی و خارجی زخم , گوشت اضافه بصورت برجستگی اطراف مقعد ظاهر میشود
زخم مزمن در ناحیه مقعد میتواند ناشی از بیماری سرطان  بیماری التهابی روده  بیماری عفونی مثل سیفلیس با احتمال کمتر باشد .


روشهای درمانی شقاق

در مراحل اولیه  با کنترل یبوست وعلل دیگر, بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پر فیبر و داروهای ملین  و آنتی هموروئید مصرف نماید.نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است .


وقتی بیماری شقاق مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی ازعضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع میشود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند . گاهی لازم است که  زخم  با ظاهر غیر طبیعی ومشکوک به بدخیمی وزخمی را که احتمال میدهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن  طولانی شود را برداریم . اخیرا از  لیزر جهت انجام این عمل استفاده میشود .

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت میگیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود میکند . احتمال ایجاد بی اختیاری موقت به دفع گاز و مدفوع از عوارض نزریق بوتاکس میباشد . امروزه ثابت شده که نتایج  تزریق بوتاکس در درمان فیشر با استعمال موضعی پماد نیتروگلسیرین تفاوت چندانی ندارد.

درمانهای دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی  درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود میکند .

 

عوارض جراحی شقاق 

ممکن است پس از عمل  بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی مجل عمل رفع میشود .با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.

 

دکتر بتول طاهری

وبسایت دکتر بتول طاهری: http://www.dr-btaheri.com

نشانی مطب: تهران، ضلع جنوب شرقی فلکه دوم صادقیه، ابتدای بزرگراه جناح، نبش کوچه عابدزاده، ساختمان پزشکان پارسه، طبقه دوم

تلفن: 44287685-021

همراه: 09364446578

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 383 تاريخ : شنبه 19 تير 1395 ساعت: 20:19

صدور گواهی سلامت بکارت : قدم به قدم

طی مطالبی راجع به انواع پرده ی بکارت ، اشتباهات و باورهای غلط  رایج راجع به پرده بکارت توضیح داده ام.

گرفتن گواهی سلامت بکارت از مسایلی است که ذهن بسیاری از دختران و پسران را درگیر خود کرده است . اولین چیزی که لازم میدونم بنویسم  این هست که گرفتن یا نگرفتن این نامه بستگی به فرهنگها و افکار مختلف دارد. پس اینقدر توی سوالات از من نپرسید که :

  • آیا گرفتن نامه بکارت لازم است؟
  • آیا گرفتن گواهی سلامت توهین به دختر نیست؟
  • آیا گرفتن نامه ی سلامت پرده ی بکارت به این معناست که این فرد هیچ رابطه ای با هیچ کسی از هیچ نوعی ندارد؟

من هیچ نظری راجع به سوالات بالا ندارم. چون اینکه اهمیت این برگه چقدر کم یا زیاد است، بستگی به فرهنگهای شما دارد. اما راجع به معاینه ی پرده بکارت باید بدانید به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که خودتان را معاینه کنید. چون اولا این معاینه اصلا صحیح نیست و خطاهای زیادی دارد. در ثانی ممکن است طی معاینه به نوعی به خود آسیب بزنید.

نکاتی راجع به گرفتن نامه ی سلامت بکارت دوشیزگان

به چه کسی و با چه کسانی و با چه مدارکی مراجعه کنم؟

شخصی که قانونا 18 سال به بالا است می تواند به تنهایی جهت چکاپ هر جای بدن خود (از جمله پرده ی بکارت ) به ماما یا پزشک زنان مراجعه کند. متاسفانه گاهی دیده می شود برخی همکاران و پزشکان از پذیرفتن دختران مجرد به تنهایی جهت ویزیت خودداری می کنند. خب مگر دختر مجرد مشاوره و راهنمایی و چکاپ نیاز ندارد؟

اگر برای چک سلامت پرده ی بکارت مراجعه می کنید دو حالت دارد :

 پاسخ کتبی – .پاسخ شفاهی

اگر قرار باشد من ِ نوعی داخل مطب به شخصی گواهی بکارت صدور کنم لازم است که هویت ش را با عکس و مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی چک کنم.

رضایت فرد جهت چک کردن پرده  بکارت مهم است :

برای انجام معاینه پرده ی بکارت از یک فرد بالغ (خصوصا اگر به تنهایی مراجعه کرده باشد) یک رضایت نامه کتبی می گیرم که این درخواست خودش بوده جهت اینکه پرده ی بکارت ش را چک کنم.

شرایط گواهی سلامت بکارت :

پس از چک کردن مدارک با شخص موجود، برگه گواهی بکارت در 2 نسخه نوشته شده که یکی تحویل معاینه شونده داده می شود. دیگری نزد من می ماند. یک قطعه عکس به هر کدام از نامه ها ضمیمه شده و مهر را طوری می زنم که نصف آن روی عکس قرار بگیرد. اثر انگشت فردی که معاینه کرده ام را روی برگه می گیرم.

در نامه ی سلامت پرده بکارت چه چیزی می نویسند ؟

داخل گواهی سلامت بکارت تقریبا با این جمله بندی توضیح می دهم : " گواهی می شود در تاریخ ------ و ساعت ---- پس از اخذ رضایت کتبی از شخص --- ساله به نام ---- و کد ملی ----، صاحب عکس فوق و اثر انگشت ذیل، و پس از احرازهویت و تطبیق با مدارک شناسایی در حضور---- معاینه پرده ی بکارت به عمل آمده و ----------- . "

گواهی سلامت بکارت به چه کار می آید؟

خب توضیح دادم که من جهت اصل انجام این کار و چرایی این کار نظری ندارم. اما پرده ی بکارت یک سند و مدرک برای یک دختر می باشد و فقط باید نزد خودش باشد. بنابراین گواهی فقط و فقط تحویل به خود شخص (که سن قانونی دارد) می شود. نه همراهش،نه مادرش ، نه نامزدش. اینکه در این نامه چه چیزی نوشته شده را هم شفاها به کسی جز صاحب نامه توضیح نمی دهم. اصل رازداری باید برقرار باشد و حتی منشی و دستیار معاینه کننده نباید راجع به سلامت یا عدم سلامت بکارت شخص اطلاعات داشته باشند.

آیا در موارد تجاوز نیز معاینه بکارت انجام می شود؟

در این موارد مستقیما به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا علاوه بر چک سلامت پرده ی بکارت شما، موضوع را پیگیری کنند. از پیگیری این موضوعات نترسید. پدر و مادران عزیز اگر خدای نکرده این موارد برای عزیز شما پیش آمد از پیگیری کردن نهراسید و فرزندتان را سرزنش نکنید .

آیا برای نامه ی پرده ی بکارت مقعد هم چک می شود ؟

اصولا آدمیزاد با هر جای بدنش می تواند فرد دومی را به ارگاسم برساند! گواهی پرده ی بکارت فقط رابطه ی واژینال را مشخص می کند. اما هرگز نمی توان با این معاینه تشخیص بدهیم آیا فردی در گذشته هیچ گونه تماس بدنی ، دهانی و ..داشته است یا نه !

گواهی بکارت فقط برای دخول های واژینال صادر می شود.

مقعد فقط توسط پزشکی قانونی و در موارد خاص(که خواسته شده باشد) چک می شود.

دهان و پستان و دست و پا و ...سایر اعضا و جوارح را نمی توان از نظر تماس با فرد مخالف چک کرد! (و اصلا نمیدانم چرا این کار باید انجام شود و اصلا بهش فکر شود!)

اگر کوچکترین شکی در معاینه ام داشته باشم ، هیچ نامه ی کتبی ای صادر نمی کنم. این به معنی " عدم بکارت " نیست .

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نکنید . این سایت بخش پرسش و پاسخ دارد .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 280 تاريخ : دوشنبه 14 تير 1395 ساعت: 19:59

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد  در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هموروئید چیست

هموروئیدها بالشتک های عروقی طبیعی هستند که در ناحیه کانال مقعدی در انتهای روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهای داخلی و خارجی می گویند. همه افراد این بالشتکهای هموروئیدی را دارند و عمل آنها ترشح موادی میباشد که خروج مدفوع از مقعد را تسهیل میکند.هموروئیدها ارگان های طبیعی این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست و یا اسهال می توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک های عروقی متورم  و بزرگ شده دچار پارگی  شده و خونریزی میکند و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج بوجود میآید.

همورویید (بواسیر)

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند

  • درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
  • درجه دوم:  بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
  • درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
  • درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود

 هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.  

 

علت واقعی هموروئید مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند:

  1. یبوست مزمن
  2. اسهال مزمن
  3. زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  4. افزایش سن
  5. ارث
  6. چاقی وحاملگی
  7. کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل

 

علایم و نشانه های هموروئید

  • خونریزی: اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است. خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و به صورت خون روشن و تازه
  • بیرون زدگی: دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
  • درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده میشود.

سوالات شایع در مورد هموروئید

چه موقع جراحی هموروئید لازم میشود؟ 

 هر بالشتک هموروئیدی با هر درجه ای که برای فرد مشکل ایجاد نماید مثلا خونریزی بدهد متورم و دردناک بشود  مشکلات بهداشتی برای فرد ایجاد کند و یا فرد از وجود برآمدگی در ناحیه ناراضی باشد میتوان آن را برداشت.

فرق عمل لیزری هموروئید با روشهای معمولی چیست؟

گفته میشود بعلت آسیب کمی که لیزر به بافت می رساند درد و ناراحتی پس از عمل کمتر بوده و بهبودی پس از عمل سریعتر و عوارض پس از جراحی نیز کمتر است.ولی مطالعه وسیعی در این باره صورت نگرفته است.

آیا احتمال عود هموروئید بعد از عمل وجود دارد؟

نه خیر. چنانچه بالشتک (پاگه) هموروئیدی که بزرگ وعلامت دار شده  بطور کامل برداشته شود ورگ خونرسان آن بسته شود احتمال عود وجود ندارد. ولی اگر عواملی که سبب شده فرد دچار بیماری هموروئید شود همچنان پابرجا هستند به احتمال بسیار زیاد بقیه هموروئید های سالم فردهم بیمار خواهند شد و به عمل مجدد نیاز پیدا خواهد شد.

چرا گاهی جراحی هموروئید در چند مرحله انجام میشود؟

اگر فردی همزمان چندین عدد هموروئید بیمار داشته باشد احتمال دارد که برداشتن همه آنها بطور همزمان سبب ایجاد عارضه تنگی در ناحیه شود بنابر این جراحی در چند مرحله انجام میشود.

اگر عمل نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بندرت بیماری در آن مرحله ای که است متوقف میشود و اکثرا به رشد ادامه داده و دچار عارضه میشود بخصوص اگر علل ایجاد کننده آن در فرد متوقف نشود.

روشهای درمانی هموروئید

  1. درمان دارویی هموروئید: که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات،و گاهی استفاده از ملین ها  میباشد.
  2. درمان های سرپایی هموروئید شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر، منجمد کردن، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر(التراسوند) , یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم , عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید , عفونت ) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روشها  در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.
  3. جراحی هموروئید که بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته میشود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده میشود . در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته میشوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

بیماری فیشر یا شقاق

 بیماری فیشر یا شقاق بسیار شایع می باشد. در این بیماری زخمی  در ناحیه پوست مقعد ایجاد میشود که بیمار درد و یا سوزش شدیدی حین دفع احساس میکند که گاهی تا ساعتها ادامه دارد وگاهی همراه خونریزی میباشد.

از علل ایجاد آن یبوست حاد یا مزمن اسهال بیماری التها بی روده و گاهی سرطان میباشد. این بیماری در خانمها شایعتر است. اغلب بیماران هموروئید داخلی و یا خارجی نیز دارند.
اگر بیماری شقاق در مراحل اولیه یا مرحله حاد بخوبی درمان نشود وارد فاز مزمن میشود و عضله اسفنکتر داخلی هم بیمار شده و مثل حلقه سفتی در داخل مقعد حس میشود و فرد احساس میکند مقعدش تنگتر شده است در واقع عضله دچار انقباض شدید شده است که مانع رسیدن خون به ناحیه شقاق میشود و زخم بخوبی ترمیم پیدا نمیکند و یا  بهبودی آن طولانی میشود. در این مرحله هر چند وقت یکبار که اغلب با یبوست همراه است علائم بیماری مجددا پدیدار میشود و گاهی حتی با وجود کنترل یبوست درد و ناراحتی ادامه مییابد.با مزمن تر شدن بیماری در دو انتهای داخلی و خارجی زخم , گوشت اضافه بصورت برجستگی اطراف مقعد ظاهر میشود
زخم مزمن در ناحیه مقعد میتواند ناشی از بیماری سرطان  بیماری التهابی روده  بیماری عفونی مثل سیفلیس با احتمال کمتر باشد .


روشهای درمانی شقاق

در مراحل اولیه  با کنترل یبوست وعلل دیگر, بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پر فیبر و داروهای ملین  و آنتی هموروئید مصرف نماید.نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است .


وقتی بیماری شقاق مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی ازعضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع میشود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند . گاهی لازم است که  زخم  با ظاهر غیر طبیعی ومشکوک به بدخیمی وزخمی را که احتمال میدهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن  طولانی شود را برداریم . اخیرا از  لیزر جهت انجام این عمل استفاده میشود .

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت میگیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود میکند . احتمال ایجاد بی اختیاری موقت به دفع گاز و مدفوع از عوارض نزریق بوتاکس میباشد . امروزه ثابت شده که نتایج  تزریق بوتاکس در درمان فیشر با استعمال موضعی پماد نیتروگلسیرین تفاوت چندانی ندارد.

درمانهای دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی  درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود میکند .

 

عوارض جراحی شقاق 

ممکن است پس از عمل  بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی مجل عمل رفع میشود .با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.

 

دکتر بتول طاهری

وبسایت دکتر بتول طاهری: http://www.dr-btaheri.com

نشانی مطب: تهران، ضلع جنوب شرقی فلکه دوم صادقیه، ابتدای بزرگراه جناح، نبش کوچه عابدزاده، ساختمان پزشکان پارسه، طبقه دوم

تلفن: 44287685-021

همراه: 09364446578

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 326 تاريخ : دوشنبه 14 تير 1395 ساعت: 19:59

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد  در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هموروئید چیست

هموروئیدها بالشتک های عروقی طبیعی هستند که در ناحیه کانال مقعدی در انتهای روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهای داخلی و خارجی می گویند. همه افراد این بالشتکهای هموروئیدی را دارند و عمل آنها ترشح موادی میباشد که خروج مدفوع از مقعد را تسهیل میکند.هموروئیدها ارگان های طبیعی این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست و یا اسهال می توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک های عروقی متورم  و بزرگ شده دچار پارگی  شده و خونریزی میکند و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج بوجود میآید.

همورویید (بواسیر)

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند

  • درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
  • درجه دوم:  بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
  • درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
  • درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود

 هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.  

 

علت واقعی هموروئید مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند:

  1. یبوست مزمن
  2. اسهال مزمن
  3. زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  4. افزایش سن
  5. ارث
  6. چاقی وحاملگی
  7. کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل

 

علایم و نشانه های هموروئید

  • خونریزی: اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است. خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و به صورت خون روشن و تازه
  • بیرون زدگی: دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
  • درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده میشود.

سوالات شایع در مورد هموروئید

چه موقع جراحی هموروئید لازم میشود؟ 

 هر بالشتک هموروئیدی با هر درجه ای که برای فرد مشکل ایجاد نماید مثلا خونریزی بدهد متورم و دردناک بشود  مشکلات بهداشتی برای فرد ایجاد کند و یا فرد از وجود برآمدگی در ناحیه ناراضی باشد میتوان آن را برداشت.

فرق عمل لیزری هموروئید با روشهای معمولی چیست؟

گفته میشود بعلت آسیب کمی که لیزر به بافت می رساند درد و ناراحتی پس از عمل کمتر بوده و بهبودی پس از عمل سریعتر و عوارض پس از جراحی نیز کمتر است.ولی مطالعه وسیعی در این باره صورت نگرفته است.

آیا احتمال عود هموروئید بعد از عمل وجود دارد؟

نه خیر. چنانچه بالشتک (پاگه) هموروئیدی که بزرگ وعلامت دار شده  بطور کامل برداشته شود ورگ خونرسان آن بسته شود احتمال عود وجود ندارد. ولی اگر عواملی که سبب شده فرد دچار بیماری هموروئید شود همچنان پابرجا هستند به احتمال بسیار زیاد بقیه هموروئید های سالم فردهم بیمار خواهند شد و به عمل مجدد نیاز پیدا خواهد شد.

چرا گاهی جراحی هموروئید در چند مرحله انجام میشود؟

اگر فردی همزمان چندین عدد هموروئید بیمار داشته باشد احتمال دارد که برداشتن همه آنها بطور همزمان سبب ایجاد عارضه تنگی در ناحیه شود بنابر این جراحی در چند مرحله انجام میشود.

اگر عمل نکنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بندرت بیماری در آن مرحله ای که است متوقف میشود و اکثرا به رشد ادامه داده و دچار عارضه میشود بخصوص اگر علل ایجاد کننده آن در فرد متوقف نشود.

روشهای درمانی هموروئید

  1. درمان دارویی هموروئید: که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات،و گاهی استفاده از ملین ها  میباشد.
  2. درمان های سرپایی هموروئید شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر، منجمد کردن، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر(التراسوند) , یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم , عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید , عفونت ) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روشها  در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.
  3. جراحی هموروئید که بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته میشود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده میشود . در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته میشوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

بیماری فیشر یا شقاق

 بیماری فیشر یا شقاق بسیار شایع می باشد. در این بیماری زخمی  در ناحیه پوست مقعد ایجاد میشود که بیمار درد و یا سوزش شدیدی حین دفع احساس میکند که گاهی تا ساعتها ادامه دارد وگاهی همراه خونریزی میباشد.

از علل ایجاد آن یبوست حاد یا مزمن اسهال بیماری التها بی روده و گاهی سرطان میباشد. این بیماری در خانمها شایعتر است. اغلب بیماران هموروئید داخلی و یا خارجی نیز دارند.
اگر بیماری شقاق در مراحل اولیه یا مرحله حاد بخوبی درمان نشود وارد فاز مزمن میشود و عضله اسفنکتر داخلی هم بیمار شده و مثل حلقه سفتی در داخل مقعد حس میشود و فرد احساس میکند مقعدش تنگتر شده است در واقع عضله دچار انقباض شدید شده است که مانع رسیدن خون به ناحیه شقاق میشود و زخم بخوبی ترمیم پیدا نمیکند و یا  بهبودی آن طولانی میشود. در این مرحله هر چند وقت یکبار که اغلب با یبوست همراه است علائم بیماری مجددا پدیدار میشود و گاهی حتی با وجود کنترل یبوست درد و ناراحتی ادامه مییابد.با مزمن تر شدن بیماری در دو انتهای داخلی و خارجی زخم , گوشت اضافه بصورت برجستگی اطراف مقعد ظاهر میشود
زخم مزمن در ناحیه مقعد میتواند ناشی از بیماری سرطان  بیماری التهابی روده  بیماری عفونی مثل سیفلیس با احتمال کمتر باشد .


روشهای درمانی شقاق

در مراحل اولیه  با کنترل یبوست وعلل دیگر, بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پر فیبر و داروهای ملین  و آنتی هموروئید مصرف نماید.نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است .


وقتی بیماری شقاق مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی ازعضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع میشود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند . گاهی لازم است که  زخم  با ظاهر غیر طبیعی ومشکوک به بدخیمی وزخمی را که احتمال میدهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن  طولانی شود را برداریم . اخیرا از  لیزر جهت انجام این عمل استفاده میشود .

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت میگیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود میکند . احتمال ایجاد بی اختیاری موقت به دفع گاز و مدفوع از عوارض نزریق بوتاکس میباشد . امروزه ثابت شده که نتایج  تزریق بوتاکس در درمان فیشر با استعمال موضعی پماد نیتروگلسیرین تفاوت چندانی ندارد.

درمانهای دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی  درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود میکند .

 

عوارض جراحی شقاق 

ممکن است پس از عمل  بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی مجل عمل رفع میشود .با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.

 

دکتر بتول طاهری

وبسایت دکتر بتول طاهری: http://www.dr-btaheri.com

نشانی مطب: تهران، ضلع جنوب شرقی فلکه دوم صادقیه، ابتدای بزرگراه جناح، نبش کوچه عابدزاده، ساختمان پزشکان پارسه، طبقه دوم کلنیک شقایق

تلفن: 44287685-021

همراه: 09364446578

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 293 تاريخ : يکشنبه 13 تير 1395 ساعت: 23:48

یکی از پر بحث ترین موضوعات بین خانمهای جوان همین علایم بارداری است. در  زمینه علایم بارداری سوئ تفاهم های زیادی وجود داره که بین سوالات ماماسایت هم بسیار دیده میشه. تصمیم گرفتم طی چند مطلب بطور کامل به شرح علایم بارداری (فرضی – احتمالی – قطعی) بپردازم.

قبل از هر چیز باید بدانید:
1. قبل از اینکه علایمی را به بارداری ارتباط بدین اول فکر کنید ببینید آیا داروی خاصی استفاده نکردید؟ تمام خانم هایی که داروهای هورمونی و گیاهی و سنتی و ناباروری استفاده میکنند باید بدانند این داروها ممکن است ایجاد علایمی مثل سرگیجه و خستگی و تهوع و ...کند .پس در لحظه اول به بارداری فکر نکنند!


مثال یک: خانمی سوال کرده که روز 23 سیکل ش است و درد شدید نوک سینه  و تهوع دارد.پس سریعا به بارداری فکر کرده و با من تماس گرفته .خب من می دانم این علایم برای روز 22-23 زوده! سریع می پرسم داروی خاصی استفاده کردی ؟  میگه : بله آمپول HCG برای آزاد شدن تخمک زدم فقط !
خب آخه قربونت برم ، خودت داری میگی  " HCG " زدم ! یعنی از بیرون، مقدار زیادی هورمون بارداری به خودت تزریق کردی (که با تجویز پزشک برای آزادی تخمک بوده) .آیا به نظر خودتون این تاثیر آمپول نبوده ، که سریعا به اولین چیزی که فکر میکنید بارداری یه؟
این مساله در بسیاری از خانمهایی که منتظر نی نی هستند دیده میشه.

مثال دو: خانم 28 ساله تماس می گیره که من روز 29 سیکل م هست و شدیدا نفخ دارم و سرگیجه . ضمنا دقیقا از فردای نزدیکی دچار تهوع هم شدم ! آزمایش دادم منفی بوده . چرا ؟ !! من که همه ی علایم رو داشتم !
باز هم اولین سوالی که میکنم راجع به دارو هستش .آیا دارو خوردی ؟ ایشون میگه بله تنبلی تخمدان داشتم دکتر بهم متفورمین داده که 3 هفته ست دارم میخورم ! خب خیلی واضحه . فقط کافیه عوارض جانبی متفورمین رو بخونید . دقیقا تهوه  ،ضعف و سرگیجه ، نفخ و ...دیده میشه. پس در این فرد اولین چیزی که حدس میزنم عوارض دارو هستش . نه علایم بارداری ! مگه میشه تهوع بارداری دقیقا از فردای نزدیکی دیده بشه ؟ اون هم تو فردی که تنبلی هم داره و متفورمین هم می خوره؟

مثال سه: خانم 24 ساله ای با نامزدش نزدیکی داشته و از ترس ش 4 تا ال دی خورده . بعد شنیده که یک قرص اورژانسی هم وجود داره ، رفته اون رو هم خریده و یکی خورده . چون به نظرش یه دونه قرص اورژانسی کوچیک و کم بوده ، دو تا دیگه هم خورده ! یعنی 4 و نیم گرم پروژسترون خالی (که میزان بالای یه ) +  4 تا هم که قرص ال دی  + کلی استرس و نگرانی
حالا بعد 6 روز از رابطه اظهار درد سینه و حالت تهوع میکنه و نگران بارداری یه ! خب عزیز من ، این همه دارو که شما خوردی ، من هم بخورم سرگیجه و درد سینه و تهوع  و هزارجور علامت دیگه پیدا میکنم ...

2. علایم بالینی بارداری بدلیل ترشح هورمونهای جفت ایجاد میشن . خانم هایی که اظهار برخی علایم از فردای نزدیکی میکنند باید بدانند اولین بار 7 روز بعد لقاح این هورمون به داخل خون مادر ترشح می شود .
واقعا بسیاری از این علایم از تخیل و توهم افراد ناشی می شود. مثال واضح:
بسیاری از ما بارداری را اصلا با تهوع می شناسیم ! چرا؟ چون در تمام فیلم ها و سریال ها عروس خانواده اول دچار تهوع می شد بعد مشخص می شد که بارداره! و این باور در جامعه از طریق رسانه ها رسوخ کرده .

اما از نظر علمی :

  • اولا تهوع اصولا از هفته ی ششم شروع میشه .یعنی 10 روز بعد از عقب انداختن قاعدگی.
  • دوما تهوع علامت "اختصاصی " نیست .ممکنه صد تا دلیل دیگه داشته باشه .مثل همون داروها که مثال زدم.مثل استرس و ..
  • سوما قرار نیست همه ی خانم ها تهوع داشته باشند.برخی خانمها را نگران میکنید و تماس می گیرند که چرا من تهوع ندارم ؟ ! خب علایم غیراختصاصی مثل تهوع در همه یکسان نیست !

3.بهتر است علایم بارداری را به نسبت زمان ش و اختصاصی یا غیر اختصاصی بودنش تقسیم بندی کنیم. مساله ی مهمی هم که وجود داره اینه که به هیچ عنوان علایم تون رو با دیگران مقایسه نکنید. حتی یک شخص واحد، ممکنه در 2 تا بارداری ش علایم یکسان نداشته باشه.مثلا مادر شما سر فرزند اولش خیلی تهوع داشته باشه. سر فرزند دومش تهوع کمتر و در عوض سوزش سر دل زیاد داشته باشه.


با من همراه باشید تا در این صفحه تک تک علایم بارداری را تحلیل کنیم.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 286 تاريخ : يکشنبه 13 تير 1395 ساعت: 16:50

صدور گواهی سلامت بکارت : قدم به قدم

طی مطالبی راجع به انواع پرده ی بکارت ، اشتباهات و باورهای غلط  رایج راجع به پرده بکارت توضیح داده ام.

گرفتن گواهی سلامت بکارت از مسایلی است که ذهن بسیاری از دختران و پسران را درگیر خود کرده است . اولین چیزی که لازم میدونم بنویسم  این هست که گرفتن یا نگرفتن این نامه بستگی به فرهنگها و افکار مختلف دارد. پس اینقدر توی سوالات از من نپرسید که :

  • آیا گرفتن نامه بکارت لازم است؟
  • آیا گرفتن گواهی سلامت توهین به دختر نیست؟
  • آیا گرفتن نامه ی سلامت پرده ی بکارت به این معناست که این فرد هیچ رابطه ای با هیچ کسی از هیچ نوعی ندارد؟

من هیچ نظری راجع به سوالات بالا ندارم. چون اینکه اهمیت این برگه چقدر کم یا زیاد است، بستگی به فرهنگهای شما دارد. اما راجع به معاینه ی پرده بکارت باید بدانید به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که خودتان را معاینه کنید. چون اولا این معاینه اصلا صحیح نیست و خطاهای زیادی دارد. در ثانی ممکن است طی معاینه به نوعی به خود آسیب بزنید.

نکاتی راجع به گرفتن نامه ی سلامت بکارت دوشیزگان

به چه کسی و با چه کسانی و با چه مدارکی مراجعه کنم؟

شخصی که قانونا 18 سال به بالا است می تواند به تنهایی جهت چکاپ هر جای بدن خود (از جمله پرده ی بکارت ) به ماما یا پزشک زنان مراجعه کند. متاسفانه گاهی دیده می شود برخی همکاران و پزشکان از پذیرفتن دختران مجرد به تنهایی جهت ویزیت خودداری می کنند. خب مگر دختر مجرد مشاوره و راهنمایی و چکاپ نیاز ندارد؟

اگر برای چک سلامت پرده ی بکارت مراجعه می کنید دو حالت دارد :

 پاسخ کتبی – .پاسخ شفاهی

اگر قرار باشد من ِ نوعی داخل مطب به شخصی گواهی بکارت صدور کنم لازم است که هویت ش را با عکس و مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی چک کنم.

رضایت فرد جهت چک کردن پرده  بکارت مهم است :

برای انجام معاینه پرده ی بکارت از یک فرد بالغ (خصوصا اگر به تنهایی مراجعه کرده باشد) یک رضایت نامه کتبی می گیرم که این درخواست خودش بوده جهت اینکه پرده ی بکارت ش را چک کنم.

شرایط گواهی سلامت بکارت :

پس از چک کردن مدارک با شخص موجود، برگه گواهی بکارت در 2 نسخه نوشته شده که یکی تحویل معاینه شونده داده می شود. دیگری نزد من می ماند. یک قطعه عکس به هر کدام از نامه ها ضمیمه شده و مهر را طوری می زنم که نصف آن روی عکس قرار بگیرد. اثر انگشت فردی که معاینه کرده ام را روی برگه می گیرم.

در نامه ی سلامت پرده بکارت چه چیزی می نویسند ؟

داخل گواهی سلامت بکارت تقریبا با این جمله بندی توضیح می دهم : " گواهی می شود در تاریخ ------ و ساعت ---- پس از اخذ رضایت کتبی از شخص --- ساله به نام ---- و کد ملی ----، صاحب عکس فوق و اثر انگشت ذیل، و پس از احرازهویت و تطبیق با مدارک شناسایی در حضور---- معاینه پرده ی بکارت به عمل آمده و ----------- . "

گواهی سلامت بکارت به چه کار می آید؟

خب توضیح دادم که من جهت اصل انجام این کار و چرایی این کار نظری ندارم. اما پرده ی بکارت یک سند و مدرک برای یک دختر می باشد و فقط باید نزد خودش باشد. بنابراین گواهی فقط و فقط تحویل به خود شخص (که سن قانونی دارد) می شود. نه همراهش،نه مادرش ، نه نامزدش. اینکه در این نامه چه چیزی نوشته شده را هم شفاها به کسی جز صاحب نامه توضیح نمی دهم. اصل رازداری باید برقرار باشد و حتی منشی و دستیار معاینه کننده نباید راجع به سلامت یا عدم سلامت بکارت شخص اطلاعات داشته باشند.

آیا در موارد تجاوز نیز معاینه بکارت انجام می شود؟

در این موارد مستقیما به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا علاوه بر چک سلامت پرده ی بکارت شما، موضوع را پیگیری کنند. از پیگیری این موضوعات نترسید. پدر و مادران عزیز اگر خدای نکرده این موارد برای عزیز شما پیش آمد از پیگیری کردن نهراسید و فرزندتان را سرزنش نکنید .

آیا برای نامه ی پرده ی بکارت مقعد هم چک می شود ؟

اصولا آدمیزاد با هر جای بدنش می تواند فرد دومی را به ارگاسم برساند! گواهی پرده ی بکارت فقط رابطه ی واژینال را مشخص می کند. اما هرگز نمی توان با این معاینه تشخیص بدهیم آیا فردی در گذشته هیچ گونه تماس بدنی ، دهانی و ..داشته است یا نه !

گواهی بکارت فقط برای دخول های واژینال صادر می شود.

مقعد فقط توسط پزشکی قانونی و در موارد خاص(که خواسته شده باشد) چک می شود.

دهان و پستان و دست و پا و ...سایر اعضا و جوارح را نمی توان از نظر تماس با فرد مخالف چک کرد! (و اصلا نمیدانم چرا این کار باید انجام شود و اصلا بهش فکر شود!)

اگر کوچکترین شکی در معاینه ام داشته باشم ، هیچ نامه ی کتبی ای صادر نمی کنم. این به معنی " عدم بکارت " نیست .

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نکنید . این سایت بخش پرسش و پاسخ دارد .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 245 تاريخ : يکشنبه 13 تير 1395 ساعت: 16:50

یکی از پر بحث ترین موضوعات بین خانمهای جوان همین علایم بارداری است. در  زمینه علایم بارداری سوئ تفاهم های زیادی وجود داره که بین سوالات ماماسایت هم بسیار دیده میشه. تصمیم گرفتم طی چند مطلب بطور کامل به شرح علایم بارداری (فرضی – احتمالی – قطعی) بپردازم.

قبل از هر چیز باید بدانید:
1. قبل از اینکه علایمی را به بارداری ارتباط بدین اول فکر کنید ببینید آیا داروی خاصی استفاده نکردید؟ تمام خانم هایی که داروهای هورمونی و گیاهی و سنتی و ناباروری استفاده میکنند باید بدانند این داروها ممکن است ایجاد علایمی مثل سرگیجه و خستگی و تهوع و ...کند .پس در لحظه اول به بارداری فکر نکنند!


مثال یک: خانمی سوال کرده که روز 23 سیکل ش است و درد شدید نوک سینه  و تهوع دارد.پس سریعا به بارداری فکر کرده و با من تماس گرفته .خب من می دانم این علایم برای روز 22-23 زوده! سریع می پرسم داروی خاصی استفاده کردی ؟  میگه : بله آمپول HCG برای آزاد شدن تخمک زدم فقط !
خب آخه قربونت برم ، خودت داری میگی  " HCG " زدم ! یعنی از بیرون، مقدار زیادی هورمون بارداری به خودت تزریق کردی (که با تجویز پزشک برای آزادی تخمک بوده) .آیا به نظر خودتون این تاثیر آمپول نبوده ، که سریعا به اولین چیزی که فکر میکنید بارداری یه؟
این مساله در بسیاری از خانمهایی که منتظر نی نی هستند دیده میشه.

مثال دو: خانم 28 ساله تماس می گیره که من روز 29 سیکل م هست و شدیدا نفخ دارم و سرگیجه . ضمنا دقیقا از فردای نزدیکی دچار تهوع هم شدم ! آزمایش دادم منفی بوده . چرا ؟ !! من که همه ی علایم رو داشتم !
باز هم اولین سوالی که میکنم راجع به دارو هستش .آیا دارو خوردی ؟ ایشون میگه بله تنبلی تخمدان داشتم دکتر بهم متفورمین داده که 3 هفته ست دارم میخورم ! خب خیلی واضحه . فقط کافیه عوارض جانبی متفورمین رو بخونید . دقیقا تهوه  ،ضعف و سرگیجه ، نفخ و ...دیده میشه. پس در این فرد اولین چیزی که حدس میزنم عوارض دارو هستش . نه علایم بارداری ! مگه میشه تهوع بارداری دقیقا از فردای نزدیکی دیده بشه ؟ اون هم تو فردی که تنبلی هم داره و متفورمین هم می خوره؟

مثال سه: خانم 24 ساله ای با نامزدش نزدیکی داشته و از ترس ش 4 تا ال دی خورده . بعد شنیده که یک قرص اورژانسی هم وجود داره ، رفته اون رو هم خریده و یکی خورده . چون به نظرش یه دونه قرص اورژانسی کوچیک و کم بوده ، دو تا دیگه هم خورده ! یعنی 4 و نیم گرم پروژسترون خالی (که میزان بالای یه ) +  4 تا هم که قرص ال دی  + کلی استرس و نگرانی
حالا بعد 6 روز از رابطه اظهار درد سینه و حالت تهوع میکنه و نگران بارداری یه ! خب عزیز من ، این همه دارو که شما خوردی ، من هم بخورم سرگیجه و درد سینه و تهوع  و هزارجور علامت دیگه پیدا میکنم ...

2. علایم بالینی بارداری بدلیل ترشح هورمونهای جفت ایجاد میشن . خانم هایی که اظهار برخی علایم از فردای نزدیکی میکنند باید بدانند اولین بار 7 روز بعد لقاح این هورمون به داخل خون مادر ترشح می شود .
واقعا بسیاری از این علایم از تخیل و توهم افراد ناشی می شود. مثال واضح:
بسیاری از ما بارداری را اصلا با تهوع می شناسیم ! چرا؟ چون در تمام فیلم ها و سریال ها عروس خانواده اول دچار تهوع می شد بعد مشخص می شد که بارداره! و این باور در جامعه از طریق رسانه ها رسوخ کرده .

اما از نظر علمی :

  • اولا تهوع اصولا از هفته ی ششم شروع میشه .یعنی 10 روز بعد از عقب انداختن قاعدگی.
  • دوما تهوع علامت "اختصاصی " نیست .ممکنه صد تا دلیل دیگه داشته باشه .مثل همون داروها که مثال زدم.مثل استرس و ..
  • سوما قرار نیست همه ی خانم ها تهوع داشته باشند.برخی خانمها را نگران میکنید و تماس می گیرند که چرا من تهوع ندارم ؟ ! خب علایم غیراختصاصی مثل تهوع در همه یکسان نیست !

3.بهتر است علایم بارداری را به نسبت زمان ش و اختصاصی یا غیر اختصاصی بودنش تقسیم بندی کنیم. مساله ی مهمی هم که وجود داره اینه که به هیچ عنوان علایم تون رو با دیگران مقایسه نکنید. حتی یک شخص واحد، ممکنه در 2 تا بارداری ش علایم یکسان نداشته باشه.مثلا مادر شما سر فرزند اولش خیلی تهوع داشته باشه. سر فرزند دومش تهوع کمتر و در عوض سوزش سر دل زیاد داشته باشه.


با من همراه باشید تا در این صفحه تک تک علایم بارداری را تحلیل کنیم.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 340 تاريخ : يکشنبه 13 تير 1395 ساعت: 6:14

صدور گواهی سلامت بکارت : قدم به قدم

طی مطالبی راجع به انواع پرده ی بکارت ، اشتباهات و باورهای غلط  رایج راجع به پرده بکارت توضیح داده ام.

گرفتن گواهی سلامت بکارت از مسایلی است که ذهن بسیاری از دختران و پسران را درگیر خود کرده است . اولین چیزی که لازم میدونم بنویسم  این هست که گرفتن یا نگرفتن این نامه بستگی به فرهنگها و افکار مختلف دارد. پس اینقدر توی سوالات از من نپرسید که :

  • آیا گرفتن نامه بکارت لازم است؟
  • آیا گرفتن گواهی سلامت توهین به دختر نیست؟
  • آیا گرفتن نامه ی سلامت پرده ی بکارت به این معناست که این فرد هیچ رابطه ای با هیچ کسی از هیچ نوعی ندارد؟

من هیچ نظری راجع به سوالات بالا ندارم. چون اینکه اهمیت این برگه چقدر کم یا زیاد است، بستگی به فرهنگهای شما دارد. اما راجع به معاینه ی پرده بکارت باید بدانید به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که خودتان را معاینه کنید. چون اولا این معاینه اصلا صحیح نیست و خطاهای زیادی دارد. در ثانی ممکن است طی معاینه به نوعی به خود آسیب بزنید.

نکاتی راجع به گرفتن نامه ی سلامت بکارت دوشیزگان

به چه کسی و با چه کسانی و با چه مدارکی مراجعه کنم؟

شخصی که قانونا 18 سال به بالا است می تواند به تنهایی جهت چکاپ هر جای بدن خود (از جمله پرده ی بکارت ) به ماما یا پزشک زنان مراجعه کند. متاسفانه گاهی دیده می شود برخی همکاران و پزشکان از پذیرفتن دختران مجرد به تنهایی جهت ویزیت خودداری می کنند. خب مگر دختر مجرد مشاوره و راهنمایی و چکاپ نیاز ندارد؟

اگر برای چک سلامت پرده ی بکارت مراجعه می کنید دو حالت دارد :

 پاسخ کتبی – .پاسخ شفاهی

اگر قرار باشد من ِ نوعی داخل مطب به شخصی گواهی بکارت صدور کنم لازم است که هویت ش را با عکس و مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی چک کنم.

رضایت فرد جهت چک کردن پرده  بکارت مهم است :

برای انجام معاینه پرده ی بکارت از یک فرد بالغ (خصوصا اگر به تنهایی مراجعه کرده باشد) یک رضایت نامه کتبی می گیرم که این درخواست خودش بوده جهت اینکه پرده ی بکارت ش را چک کنم.

شرایط گواهی سلامت بکارت :

پس از چک کردن مدارک با شخص موجود، برگه گواهی بکارت در 2 نسخه نوشته شده که یکی تحویل معاینه شونده داده می شود. دیگری نزد من می ماند. یک قطعه عکس به هر کدام از نامه ها ضمیمه شده و مهر را طوری می زنم که نصف آن روی عکس قرار بگیرد. اثر انگشت فردی که معاینه کرده ام را روی برگه می گیرم.

در نامه ی سلامت پرده بکارت چه چیزی می نویسند ؟

داخل گواهی سلامت بکارت تقریبا با این جمله بندی توضیح می دهم : " گواهی می شود در تاریخ ------ و ساعت ---- پس از اخذ رضایت کتبی از شخص --- ساله به نام ---- و کد ملی ----، صاحب عکس فوق و اثر انگشت ذیل، و پس از احرازهویت و تطبیق با مدارک شناسایی در حضور---- معاینه پرده ی بکارت به عمل آمده و ----------- . "

گواهی سلامت بکارت به چه کار می آید؟

خب توضیح دادم که من جهت اصل انجام این کار و چرایی این کار نظری ندارم. اما پرده ی بکارت یک سند و مدرک برای یک دختر می باشد و فقط باید نزد خودش باشد. بنابراین گواهی فقط و فقط تحویل به خود شخص (که سن قانونی دارد) می شود. نه همراهش،نه مادرش ، نه نامزدش. اینکه در این نامه چه چیزی نوشته شده را هم شفاها به کسی جز صاحب نامه توضیح نمی دهم. اصل رازداری باید برقرار باشد و حتی منشی و دستیار معاینه کننده نباید راجع به سلامت یا عدم سلامت بکارت شخص اطلاعات داشته باشند.

آیا در موارد تجاوز نیز معاینه بکارت انجام می شود؟

در این موارد مستقیما به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا علاوه بر چک سلامت پرده ی بکارت شما، موضوع را پیگیری کنند. از پیگیری این موضوعات نترسید. پدر و مادران عزیز اگر خدای نکرده این موارد برای عزیز شما پیش آمد از پیگیری کردن نهراسید و فرزندتان را سرزنش نکنید .

آیا برای نامه ی پرده ی بکارت مقعد هم چک می شود ؟

اصولا آدمیزاد با هر جای بدنش می تواند فرد دومی را به ارگاسم برساند! گواهی پرده ی بکارت فقط رابطه ی واژینال را مشخص می کند. اما هرگز نمی توان با این معاینه تشخیص بدهیم آیا فردی در گذشته هیچ گونه تماس بدنی ، دهانی و ..داشته است یا نه !

گواهی بکارت فقط برای دخول های واژینال صادر می شود.

مقعد فقط توسط پزشکی قانونی و در موارد خاص(که خواسته شده باشد) چک می شود.

دهان و پستان و دست و پا و ...سایر اعضا و جوارح را نمی توان از نظر تماس با فرد مخالف چک کرد! (و اصلا نمیدانم چرا این کار باید انجام شود و اصلا بهش فکر شود!)

اگر کوچکترین شکی در معاینه ام داشته باشم ، هیچ نامه ی کتبی ای صادر نمی کنم. این به معنی " عدم بکارت " نیست .

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نکنید . این سایت بخش پرسش و پاسخ دارد .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 236 تاريخ : يکشنبه 13 تير 1395 ساعت: 6:14

یکی از پر بحث ترین موضوعات بین خانمهای جوان همین علایم بارداری است. در  زمینه علایم بارداری سوئ تفاهم های زیادی وجود داره که بین سوالات ماماسایت هم بسیار دیده میشه. تصمیم گرفتم طی چند مطلب بطور کامل به شرح علایم بارداری (فرضی – احتمالی – قطعی) بپردازم.

قبل از هر چیز باید بدانید:
1. قبل از اینکه علایمی را به بارداری ارتباط بدین اول فکر کنید ببینید آیا داروی خاصی استفاده نکردید؟ تمام خانم هایی که داروهای هورمونی و گیاهی و سنتی و ناباروری استفاده میکنند باید بدانند این داروها ممکن است ایجاد علایمی مثل سرگیجه و خستگی و تهوع و ...کند .پس در لحظه اول به بارداری فکر نکنند!


مثال یک: خانمی سوال کرده که روز 23 سیکل ش است و درد شدید نوک سینه  و تهوع دارد.پس سریعا به بارداری فکر کرده و با من تماس گرفته .خب من می دانم این علایم برای روز 22-23 زوده! سریع می پرسم داروی خاصی استفاده کردی ؟  میگه : بله آمپول HCG برای آزاد شدن تخمک زدم فقط !
خب آخه قربونت برم ، خودت داری میگی  " HCG " زدم ! یعنی از بیرون، مقدار زیادی هورمون بارداری به خودت تزریق کردی (که با تجویز پزشک برای آزادی تخمک بوده) .آیا به نظر خودتون این تاثیر آمپول نبوده ، که سریعا به اولین چیزی که فکر میکنید بارداری یه؟
این مساله در بسیاری از خانمهایی که منتظر نی نی هستند دیده میشه.

مثال دو: خانم 28 ساله تماس می گیره که من روز 29 سیکل م هست و شدیدا نفخ دارم و سرگیجه . ضمنا دقیقا از فردای نزدیکی دچار تهوع هم شدم ! آزمایش دادم منفی بوده . چرا ؟ !! من که همه ی علایم رو داشتم !
باز هم اولین سوالی که میکنم راجع به دارو هستش .آیا دارو خوردی ؟ ایشون میگه بله تنبلی تخمدان داشتم دکتر بهم متفورمین داده که 3 هفته ست دارم میخورم ! خب خیلی واضحه . فقط کافیه عوارض جانبی متفورمین رو بخونید . دقیقا تهوه  ،ضعف و سرگیجه ، نفخ و ...دیده میشه. پس در این فرد اولین چیزی که حدس میزنم عوارض دارو هستش . نه علایم بارداری ! مگه میشه تهوع بارداری دقیقا از فردای نزدیکی دیده بشه ؟ اون هم تو فردی که تنبلی هم داره و متفورمین هم می خوره؟

مثال سه: خانم 24 ساله ای با نامزدش نزدیکی داشته و از ترس ش 4 تا ال دی خورده . بعد شنیده که یک قرص اورژانسی هم وجود داره ، رفته اون رو هم خریده و یکی خورده . چون به نظرش یه دونه قرص اورژانسی کوچیک و کم بوده ، دو تا دیگه هم خورده ! یعنی 4 و نیم گرم پروژسترون خالی (که میزان بالای یه ) +  4 تا هم که قرص ال دی  + کلی استرس و نگرانی
حالا بعد 6 روز از رابطه اظهار درد سینه و حالت تهوع میکنه و نگران بارداری یه ! خب عزیز من ، این همه دارو که شما خوردی ، من هم بخورم سرگیجه و درد سینه و تهوع  و هزارجور علامت دیگه پیدا میکنم ...

2. علایم بالینی بارداری بدلیل ترشح هورمونهای جفت ایجاد میشن . خانم هایی که اظهار برخی علایم از فردای نزدیکی میکنند باید بدانند اولین بار 7 روز بعد لقاح این هورمون به داخل خون مادر ترشح می شود .
واقعا بسیاری از این علایم از تخیل و توهم افراد ناشی می شود. مثال واضح:
بسیاری از ما بارداری را اصلا با تهوع می شناسیم ! چرا؟ چون در تمام فیلم ها و سریال ها عروس خانواده اول دچار تهوع می شد بعد مشخص می شد که بارداره! و این باور در جامعه از طریق رسانه ها رسوخ کرده .

اما از نظر علمی :

  • اولا تهوع اصولا از هفته ی ششم شروع میشه .یعنی 10 روز بعد از عقب انداختن قاعدگی.
  • دوما تهوع علامت "اختصاصی " نیست .ممکنه صد تا دلیل دیگه داشته باشه .مثل همون داروها که مثال زدم.مثل استرس و ..
  • سوما قرار نیست همه ی خانم ها تهوع داشته باشند.برخی خانمها را نگران میکنید و تماس می گیرند که چرا من تهوع ندارم ؟ ! خب علایم غیراختصاصی مثل تهوع در همه یکسان نیست !

3.بهتر است علایم بارداری را به نسبت زمان ش و اختصاصی یا غیر اختصاصی بودنش تقسیم بندی کنیم. مساله ی مهمی هم که وجود داره اینه که به هیچ عنوان علایم تون رو با دیگران مقایسه نکنید. حتی یک شخص واحد، ممکنه در 2 تا بارداری ش علایم یکسان نداشته باشه.مثلا مادر شما سر فرزند اولش خیلی تهوع داشته باشه. سر فرزند دومش تهوع کمتر و در عوض سوزش سر دل زیاد داشته باشه.


با من همراه باشید تا در این صفحه تک تک علایم بارداری را تحلیل کنیم.

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 283 تاريخ : شنبه 12 تير 1395 ساعت: 18:22